2010.09.26. 19:23
Sokan nem a sztrádát választják
Bár márciusi átadása óta folyamatosan növekszik a forgalom az autópályán, a sztráda csak részben oldotta meg azokat a gondokat, amelyek egyes településeken a tranzitforgalom okoz.
– Csak egészen minimális forgalomcsökkenést tapasztalunk – mondta érdeklődésünkre Dr. Bíró Ferenc, Pécsvárad polgármestere. Hohn Krisztina, Mánfa polgármestere szerint sem lett nagyságrendekkel kisebb a falun átzúduló forgalom, bár talán teherautókból – amik miatt „repedeznek a házfalak, s csörögnek a tányérok” – kevesebb van. Úgy véli, nagyon sokan a régi útvonalakat választják, még nem szoktak rá az autósok az M6-osra.
Székely Szilárd, Sásd polgármestere szerint sem oldódott meg a problémájuk az autópálya átadásával. Ugyan még nem kaptak friss forgalomszámlálási adatokat, megítélése szerint legfeljebb tíz százalékkal esett viszsza a tranzitforgalom a településen, de ez még így is hét-nyolcezer járművet jelent naponta.
– Éppen ezért továbbra úgy látjuk, szükség van az elkerülő út megépítésére – jelentette ki.
Az 56-os, 57-es főutak mentén fekvő községekben viszont megkönnyebbülhettek, például Szederkényben, Bárban, és Dunaszekcsőn érezhetően sokkal kisebb lett a forgalom, így az ott élők az M6/M60 megépítésével visszakaphatták korábban elveszettnek hitt nyugalmuk legalább egy részét.
Nem tudni, mikor vihet az út Horvátország felé
Egyelőre nem tudni, pontosan mikor érhet a horvát–magyar határig az M6/M60-as autópálya – jó esetben 2013 környékén kezdődhet el az építkezés. A beruházások menetrendjét tartalmazó sztrádatörvény a beruházás időpontját – talányosan – 2013 utánra datálja. – Nyilvánvaló, hogy mielőbb el kell készülnie a szakasznak – nyilatkozta korábban dr. Hargitai János kereszténydemokrata országgyűlési képviselő.
– Nincsenek illúzióim, 2013 előtt aligha valósulhat meg a beruházás, de nagyon jó lenne, ha annak környékén elkezdődhetne. Biztos vagyok benne, hogy a következő horvát–magyar közös kormányülésen ez a téma is szerepelni fog a napirenden – tette hozzá.
Elkerülő: a költségvetés függvénye, nincs dátum
A sztráda jelenleg a baranyai megyeszékhelytől délre véget ér, majd az út egyenesen bevezet a több tízezer ember által lakott Kertvárosba. A kamionok, teherkocsik vezetőinek egy része a tiltás ellenére a kerülőutak választása helyett behajt a városba. A végleges megoldást egy valódi, tehermentesítő út kialakítása jelentené, amely elviszi a sztráda forgalmát a 6-os főút felé. Az 1,8 kilométeres, Pécset elkerülő szakasz előkészítése zajlik, a kisajátítási eljárás gyakorlatilag lezárult. A továbbiak – vagyis hogy mikor kezdődhet az építkezés – a költségvetési források függvénye, tudomásunk szerint egyelőre nincs pontos dátuma a beruházás kezdetének.