Közélet

2008.09.12. 19:18

Székesfehérvárról jön az új buszvezér

Amióta a PVV Zrt. holdinggá terebélyesedett a városi cégek tucatjának bekebelezésével, gondjai egyre növekednek. Varga Péter vezérigazgatóval ezek közül beszélgettünk néhányról.

Cseri László (DN)

A Nick-udvar eladása nem kis vihart kavart a napokban.
– 2006 nyarán adta át a város PVV Zrt.-nek a Nick-udvarban lévő tulajdonrészeit. Jelenleg a holdingé az épületegyüttes, kivéve a kisgazda párt helyiségeit, amelyek állami tulajdonban vannak, és jelenleg is zajlik az átadási folyamat. A város korábban vizsgálta a felújítás lehetőségeit, de nem talált megoldást. A PVV Zrt. által elkészíttetett tervek szerint az üzleteket, lakásokat és irodákat tartalmazó épület felújítási költsége két és félmilliárdba kerül.

– Kik akarták megvásárolni?
– Hasznosítási pályázatunkra jelentkezett az Uniqa csoport, amelynek osztrák fejlesztési igazgatójával kétszer is tárgyaltam, majd később az újonnan kinevezett fejlesztési igazgatóval is. Végül kijelentették, nem érdekli őket a projekt. Ezután négy befektető jelentkezett, közülük kettő nem mutatott érdeklődést, a többiek azt mondták, hogy 300–500 milliónál nem ér többet, miközben 800-ra volt értékelve.

[caption id="" align="alignright" width="278"] Varga Péter a holding vezetőjeként szinte minden pécsi ügyben „illetékes”
[/caption]– Egy önkormányzati határozat szerint nem lett volna szabad eladni 25 százalékát.
– Ha ragaszkodtunk volna a 25 százalékhoz, annyival kevesebbet kapunk, mínusz az arra a részre eső felújítási költség. Ekkor esett be az a vevő, egy offshore cég azzal, hogy megadja a 800-at, plusz 48 milliót a tervekre.

– A városházán többen is meglepődtek a váratlan el-adáson.
– Mi már júliusban kértük az önkormányzatot, hogy műemléki épületegyüttes lévén mondjon le elővásárlási jogáról. Feltehetően a nyár beállta miatt csak szeptember elején került a gazdasági bizottság elé az előterjesztés, de minderről nem értesített bennünket senki. Mi pedig közben eladtuk a Nick-udvart. A szeptember végi közgyűlésre bemegy a szerződéstervezet, amelynek van egy záradéka: az üzlet csak önkormányzati jóváhagyás esetén jöhet létre. Azt viszont tudni kell, hogy a kívül rendezettnek tűnő épület belül romhalmaz. Csak a freskók helyreállítása 387 millióba kerül, napi 45 ezer lesz a restaurátori munka díja. A leendő közműalagútból 2000 köbméter földet kell majd elszállítani, a kötelező parkolószámot meg kell váltani. Ha minden elkészül, 600 ezer forint felett lesz a házban egy négyzetméter ára.

– Hogyan áll a Kómaközpont ügye, amelyet a régi szénmosó területén alakítana ki a vevő?
– Zajlik a telekalakítás. A két ingatlanunk közé ékelődik egy MÁV-ingatlan, annak kivásárlása folyamatban van. Ami bonyolítja a helyzetet, hogy kiderült, a Hőerőműnek is van egy ingatlanrésze, amelynek elővásárlási jogáról nem akar lemondani. Bízom abban, hogy a tárgyalások során megoldást találunk erre is. A kft. viszont már kifizette az 50 millió forint foglalót.

– Nemrégiben egy lakossági bejelentés alapján írtunk arról, hogy a pogányi repülőtér szomszédságában Ács Gyula ügyvezető saját lovardát épített, ahová a reptéren levágott szénából kialakított bálákat áthordatta. Kivizsgálták ezt az ügyet?
– A 120 hektáros terület idén 156 bála szénát eredményezett, ebből 56-ot vásárolt meg Ács Gyula ugyanazon az áron, amennyiért bárkinek eladtak ebből az termékből. Megállapítottuk, hogy mindez Tóth Bertalan alpolgármester engedélyével történt.

– Az ügyvezető munkáltatója a holding, miként adhatott engedélyt az alpolgármester?
– Erre nem tudok válaszolni. De írásbeli fegyelmeztetésben részesítem az ügyvezetőt, mert önmagával nem köthet üzletet senki, csak a holding hozzájárulásával.

– A Pécsi Közlekedési Zrt. alaptőkéjét egy magánbefektető
a Mecsek Busz Kft.-n keresztül egymilliárd forinttal emeli. Hogyan áll ez a kérdés?

– A holding uralmi szerződéséből kikerül a közlekedési társaság, de részvényei továbbra is a holdingban maradnak. Eleinte 68 százalék lesz a miénk, 32 a kft.-é, később pedig 51–49 lesz a végső arány, vagyis a város többségi tulajdonos marad. Viszont a menedzsmentjogokat átadjuk.

– Mi lesz Kerényi János vezérigazgatóval?
– November elejétől felmentjük a munkavégzés alól, és december 31-gyel megszűnik a munkaviszonya. Ő 2009-ben megy nyugdíjba.

– Mennyit kap az idő előtti felmentésért?
– Egy évnyi fizetést és prémiumot.

– Ki lesz az új vezér?
– Keczer László, aki korábban a székesfehérvári Alba Volán vezérigazgatója volt. Az ő nevéhez fűződik az érsekújvári közlekedési cég privatizációja. A szerződés értelmében tömeges elbocsátásról nem lehet szó, a vezetők pedig esélyt kapnak arra, hogy megmaradhassanak állásukban. A személyi döntéseket azonban már az új vezér hozza meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!