Közélet

2007.10.10. 16:00

Új 6-os: völgyhíd és alagút nélkül is lehet?

Egy újabb nyomvonalterv is készül az új 6-os Véménd és Bátaszék közötti szakaszára, amely a jelenlegi tervek szerint négy alagúton és öt völgyhídon át futna.

Máté Balázs (Dunántúli Napló)

[caption id="" align="aligncenter" width="480"] Négyszáz méterre a jelenlegi, kalandos nyomvonaltól lehet egy jóval olcsóbb megoldás - mutatja Váradi János (fotó: LP)
[/caption] Miközben várhatóan csütörtökön bejelentik, hogy a három, a megbízásért versengő cégcsoport közül melyik nyerte el az új 6-os út Szekszárd és Pécs között vezető szakaszának építési és üzemeltetési jogát, kiderült: a pálya Véménd és Bátaszék közötti részére vonatkozóan új tervek készülnek.

A szóban forgó néhány kilométer hosszúságú út korábban azért került az érdeklődés középpontjába, mert ott négy alagút és öt völgyhíd is épülne a tervek szerint. A műtárgyak azonban jelentősen drágítják a beruházást, amit Kóka János elképzelései szerint 200 milliárd forintból kellene kihozni, ezzel szemben a legolcsóbb ajánlat is jóval többről szól. Vélhetően ezért merült fel egy talán olcsóbb nyomvonal ötlete.

 Amint azt Váradi János, Véménd polgármestere elmondta, egy hónapja értesült a feladattal megbízott cég képviselőitől az újabb tervről. Ez a megoldás négyszáz méterrel eltérne az eredeti nyomvonaltól, így nem lenne szükség a hidakra és alagutakra.
Az Uvaterv Zrt. képviselői megerősítették, valóban készítenek egy ilyen tervet, a munka befejezési határideje november 1.

Persze mindebből nem következik, hogy végül az újabb ötlet valósul meg.
A beruházást összefogó társaságtól, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-től szerettük volna megtudni, mi az indoka az utolsó utáni pillanatban az esetleges változtatásnak, valamint azt is, mi történik, ha a pályázat nyertese végül nem azt építheti meg, amit vállalt, ám a cégnél kérdéseinkre nem kaptunk választ.
A NIF korábban azt közölte, a végleges tervek elkészítése előtt két másik nyomvonal lehetőségét is elemezték. Arra jutottak, hogy az alagutas-hidas változat a legjobb. Ezek szerint nem biztos.

– Körülbelül egy hónappal ezelőtt kerestek meg az Uvaterv Zrt. képviselői azzal, hogy az új 6-os út egyes szakaszait illetően új terveket készítenek – mondta lapunknak Váradi János, Véménd polgármestere. – Ezek lényege, hogy az újabb elképzelés nem tartalmazna völgyhidakat, és alagutakat, s az eredeti nyomvonaltól négyszáz méterre térne el a Duna felé. Végül is, nekünk mindegy, merre halad pontosan az út, a lényeg, hogy végre megépítsék – tette hozzá a polgármester.

Az új nyomvonal ötlete mindenesetre azért is meglepő, mert mindközben már zajlik a magántőke bevonásával megvalósítandó beruházásra kiírt közbeszerzési eljárás, olyannyira, hogy várhatóan csütörtökön győztest is hirdetnek. (Bár befektetők építik, és működtetik majd az új 6-ost, de ezt az állam visszabéreli, így a számlát végül az adófizetők állják.)

A lépés hátterében az állhat, hogy az eredeti tervek Véménd és Palotabozsok térségében, tíz kilométeren belül négy alagutat, és öt völgyhidat is tartalmaznak, ezek pedig túlságosan drágává teszik az építkezést.
Kóka János, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vezetője legalábbis korábban 200 milliárdosra becsülte a közel 80 kilométer hosszú, Szekszárd és Pécs közötti szakasz költségeit, ettől pedig távol esnek az ajánlatok.

Az új terv számos kérdést felvet: például azt, hogyha ezek miatt újra kell kezdeni az előkészítést (kisajátítás, régészeti feltárás, hatástanulmányok, kiviteli tervek stb;), csúszhat-e a 2010-es átadás, és azt is, miért csak most gondoltak erre a megoldásra, és mindemellett azt is, hogy a pályázat nyertese mit tesz majd akkor, ha kiderül, mégsem azt kell megépítenie, amire vállalkozott.

A közlekedési szaktárca szerint a válaszokat a beruházás irányítójánál, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nél kell keresnünk. A cégnél azt mondták, valamennyi nyilatkozatra jogosult alkalmazottjuk egész héten „vezetői tréningen vesz részt”, érdeklődjünk a jövő héten.

Mindenesetre a NIF korábban már közölte, a végleges tervek elkészítése előtt két másik nyomvonal lehetőségét is elemezték. Ezek alapján arra jutottak, hogy a végül befutó tervtől nyugatra eső részeken magasabb dombokat kellett volna „megmászni”, és kevesebb települést lehetett volna rácsatlakoztatni az útra. Keletebbre – a Duna felé – a domborzati viszonyok hasonlóak, és még kevesebb helység élvezhette volna az új 6-os áldásait. Mindezért az alagutas-hidas terv mellett tették le a garast. 

Az Uvaterv egyik vezető beosztású tervezője elmondta, társaságuk közbeszerzési eljáráson nyerte el a megbízást. Feladatuk lényege, hogy november elsejéig készítsenek egy olyan tervet, amely az érintett szakaszon nem tartalmazza a szóban forgó építményeket.

Három reménybeli építő vetélkedik

A pályázat jelenlegi szakaszáról annyi tudható, hogy azon három, főképp külhoni társaságokat tömörítő konzorcium vetélkedik. Kiszivárgott hírek szerint a Strabag vezette Mecsek Konzorcium tette a legkedvezőbb ajánlatot a második körben.

Úgy tudni, 266 milliárd forintért építenék meg a Szekszárd és Bóly, valamint Bóly és Pécs között vezető, hetvenkilenc kilométer hosszúságú szakaszokat. Ez az összeg már tartalmazza a huszonöt évre szóló üzemeltetés költségeit is. A hírek szerint a pályázók a második, most zajló körben kevesebbért is vállalnák a munkát.

Úgy tudni, 266 milliárd forintért építenék meg a Szekszárd és Bóly, valamint Bóly és Pécs között vezető, hetvenkilenc kilométer hosszúságú szakaszokat. Ez az összeg már tartalmazza a huszonöt évre szóló üzemeltetés költségeit is. A hírek szerint a pályázók a második, most zajló körben kevesebbért is vállalnák a munkát. Négyszáz méterre a jelenlegi, kalandos nyomvonaltól lehet egy jóval olcsóbb megoldás - mutatja Váradi János (fotó: LP) -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!