Közélet

2015.12.22. 16:47

Új kereskedelmi kikötő épül Mohácson

Csaknem ötmilliárd forint pályázati támogatást nyert Mohács egy darabáru és konténerek pakolására egyaránt alkalmas közforgalmú kikötő építésére. Az új létesítmény építését 2017-re tervezik.

Wald Kata (Dunántúli Napló)

Közforgalmú kikötő épül Mohácson, a beruházásra 4,75 milliárd forintos pályázati támogatást kap a város az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program 2016. évi pályázati keretéből. Mint azt Szekó József, Mohács polgármestere kérdésünkre elmondta, a határkikötő partfalának folytatásaként a város irányába, 330 méter hosszúságban épül meg az új, két hajóállásos, a vízi járművek kiszolgálására alkalmas darupályával, megfelelő vasúti és közúti összeköttetéssel ellátott kikötő. A beruházás részeként korszerűsítik a vasútvonal- és útcsatlakozást, kialakítanak egy irányító épületet, a teljes parti infrastruktúra kiépül. A kormányhatározat birtokában most az engedélyes tervek aktualizálásán és a kiviteli tervek elkészítésén a sor. A kivitelező kiválasztását célzó közbeszerzési eljárás várhatóan a jövő év végéig befejeződik, a munkálatok 2017-ben kezdődhetnek és a terv szerint még abban az évben be is fejeződnek.

Az egész régió fejlődését szolgálja a beruházás

Az új kikötő új munkahelyeket is teremt, nem ez azonban az elsődleges szempont, ami miatt kiemelkedően fontos a beruházás a város számára. Megépülésétől Mohács további jelentős fejlődése várható: idővel ugyanis minden bizonnyal egyre több vállalkozást vonz majd a városba a lehetőség, hogy innen a világ bármely részére eljuttatható 20-40 lábas konténerekben az áru, ami növeli a versenyképességet. Volt már olyan potenciális befektető, akinek lettek volna tervei Mohácson – ám ezek közforgalmú kikötő hiányában elhalasztódtak.

– Gazdasági és kereskedelmi szempontból a Duna nem megfelelően kihasznált. Az új közforgalmú kikötő építésével, ami az egész Dél-Dunántúl fejlődését szolgálja, ebben lesz komoly előrelépés – hangsúlyozta Szekó József polgármester.

A 4,75 milliárdos uniós forráshoz 300 millió forint önrész szükséges, aminek fedezete a város fejlesztési tartalékából biztosított. Ugyanakkor a beruházás iránt több vállalkozás is érdeklődik – így egyelőre még az sem kizárt, hogy az önerőt nem egyedül az önkormányzat állja.

Régóta tervezik

Az Európai Unió a mohácsi beruházás költségeinek 94 százalékát finanszírozza, míg egy tengerparti kikötő esetében például 50 százalékos támogatást nyújtanak. A hozzájárulás igen magas mértékének magyarázata többek között a fejlesztés környezeti hatásaiban keresendő: a közútihoz mérten ugyanis a vasúti szállítás négyszer, míg a vízi tízszer kisebb környezeti terhelést jelent. Mohács pályázatát pedig azért is támogatták, mert ott helyben adott a közúti és a vasúti kapcsolat is. A konténer és darabáru pakolására alkalmas kikötő építését egyébként még 2000-ben vette tervbe az önkormányzat.

A határkikötő

A mohácsi határkikötő 2008-ban kezdte meg működését. Hárommilliárd forintba került, aminek döntő hányadát az unió állta. Többek között felépítettek egy kétezer négyzetméteres főépületet és a hozzá tartozó, a repülőterek tornyaira emlékeztető irányítóhelyiséget. A létesítményben a határőrség, a vám- és pénzügyőrség, a vízi rendészet irodái kaptak helyet. A beruházás részeként ötezer négyzetméter utat, parkolót, rakodóterületet alakítottak ki. A kisebb hajók számára két, úszóműves kikötőhely épült, emellett a több mint százméteres, függőleges partfalnál vízállástól függetlenül ki tudnak kötni a hajók.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!