2009.04.11. 09:36
Kerámiaszobrok kiállítva – Hústépő Szaturnusz
Ahogy foggal tépik a nyers húst, úgy falja fel az életet terméketlenné tevő mitológiai alak, Szaturnusz a gyermekeit – erről szól Hopp Halász Károly emblematikus fotója, amely a művész mostani pécsi Hattyúház-beli kiállítására készült meghívón látható.
Az élethossziglani küzdelem, a harc egyik ironikusan értelmezett mozgatója a konc megszerzése is. A világhírű Pécsi Műhely képzőművészeti alkotócsoport Pakson élő és alkotó tagjának pécsisége ma is nyilvánvaló. Pakson ő hozta létre az ország egyik legnevezetesebb, immár negyedszázada működő városi képtárat, és a nevéhez fűződik az ottani vizuális kísérleti alkotótelep is. A most látható, összességében mintegy 30 munka a teljes életműbe enged betekintést. Különösen érdekes lehet az 1973-ban Gellért Bruno kertjében szereplő papírdoboz-installáció, amely a tárlaton napjainkra időzített formában jelenik meg. Az életmű utolsó korszakára elsősorban fotográfiák utalnak.
A Pécsi Galéria Szent István téri kiállítótermében egy másik bemutatón az utóbbi évek érdekes művészeti fejleményeként egy ősi iparművészeti ágazat, a kerámia és a szobrászat minden korábbinál intenzívebb egymásba épülése tapasztalható. A Siklósi Kerámia Alkotótelephez kötődő pécsi művészek Knoll Éva tanítványai: Mányi Esztella tömör kerámia térelemekkel, Ritecz Szilvia ugyancsak térelemekkel, de áttört megoldásokkal, míg Szabó Éva figurális szobrokkal jelentkezik.