Kultúra

2011.10.23. 09:06

Kultúra olyan, mint egy svájci óra Szabó István szerint

Egész estés játékfilmért eddig egyetlen magyar rendező kapott Oscar-díjat, Szabó István, a pontosan 30 évvel ezelőtt forgatott Mephistóért. Most legújabb művének, Az ajtónak utómunkáin dolgozik Németországban, eközben szakított időt, hogy megtartsa az Európai Kulturális Parlament pécsi nyitóelőadását.

Méhes Károly (Dunántúli Napló)

Nagy munka közepette van, siet is vissza. Azt el lehet árulni, hogy a nézők mikor láthatják a Szabó Magda regényéből készült filmjét, Az ajtót?
– A bemutató pontos napját nem tudom, ez a producerek dolga. Úgy tudom, a forgalmazókkal folytatott tárgyalások alapján január végén vagy február elején várható a premier. Reményem szerint először Budapesten, majd néhány nap múlva Németországban láthatja a közönség.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Szabó István: „Érdekes filmeket kell csinálni – nem a néző a hibás, ha nem megy be a moziba”
[/caption]

– Mennyire sejti előre, hogy miként sikerült a film?
– Ezt szinte sose lehet tudni, egy év múlva már könnyebb lesz értékelni. És nem csak a kritikákra gondolok, mert számomra mindig az a fontos, hogy a közönség mikor mozog a széken és mikor van csendben a vetítés alatt. Vagyis leszűrhető, hogy érdekli-e a történet, az, ami nekem fontos volt a film megalkotásakor, fontos tudott-e lenni mások számára is. Régóta az a véleményem, hogy érdekes filmeket kell csinálni – nem a néző a hibás, ha nem megy be a moziba egy-egy alkotásra.

– A Kulturális Parlament idei ülésének fő témája, hogy Európa, az európai kultúra hol tart. Filmesként miképp látja a helyzetet?
– A film egy különös műfaj, ami mára a kommunikáció legfőbb eszköze lett. Főképp dokumentál, ám egyszerre tükör és propaganda, megmutatja az érzelmeket és a vágyakat, az életmódot és a konfliktusokat. Megmutatja azt is, hogyan élünk, hogyan kérdezünk, hogyan érvelünk, hogyan dühöngünk, hogyan bocsátunk meg. Képes arra, hogy felvillantsa, miként élnek mások, milyen különbségek vannak a világban. Természetesen bemutatja azt a kultúrát is, amiből ered. Csak itt, Európán belül, mennyire más a bohém-katolikus Fellini, a szigorú, északi Bergman, a jezsuita szellemű Bunuel vagy a szláv lelket elénk táró Tarkovszkij művészete.

– És itt mintha jönne egy „de”, hiszen a világ mozijait mindezzel szemben Hollywood uralja.
– Hollywood alapítói, első nagy figurái mind európaiak voltak, magyarok, lengyelek, németek. Ők még történetekben gondolkodtak, és tudták is, hogyan kell őket elmesélni, ráadásul a szükséges öniróniával. Ez az, ami ma már nincs meg. Az arrogancia lépett a helyére. Ugyanis a filmipar másképp működik, egy piaci árut állítanak elő, amit el kell adni. És ennek a leghatásosabb módszere, hogy kizárólag győztesként mutassa meg az embert.

– Mi a legfőbb baj az amerikai filmmel?
– Ha már európai kultúráról beszélünk, főként az, hogy az amerikai filmdömping által az életünk minden szeletét tengeren túli minták alapján rendezzük be. Attól kezdve, hogy miképp kell benyúlni a hűtőbe a sörért, odáig, hogy milyen egy apa–fiú, főnök–beosztott, férj–feleség, csábító-szerető viszony. Mindig is visszautasítottam, hogy kizárólag Los Angeles diktáljon. Ezért fontos a helyi kultúra, mert számunkra, akik ebben élünk, mégis csak ez a legérdekesebb. Annak a lehetősége, hogy saját magunkat megmutassuk.

– Bármi recept, kiút, ötlet?
– Nem valamiféle világtól elrugaszkodott gonoszt kell látni az amerikai vagy kínai térhódításban; ők csak be akarják söpörni a pénzt a termékeikért. De Európának is ki kell verekednie a helyét, és minden téren olyasmit kínálni, ami érdekes, tartós és ezért érdemes hazavinni. Olyasmi, mint egy svájci óra. Valami, amit jó érzés birtokolni.

Munkái közül több is a filmtörténet elismert klasszikusának számít

Szabó István 1938-ban született Budapesten, de élete első hat évét Tatabányán töltötte. Apja, Szabó István orvos volt az ottani kórházban; neki állít emléket az Apa című filmben. A főiskolán Máriássy Félix osztályába járt. Indulásakor a lengyel és a francia filmművészet új hullámának hatására kibontakozott „magyar új hullám” egyik vezéregyénisége lett. Művészi fejlődésére hatottak François Truffaut és Jean-Luc Godard munkái, de leginkább Ingmar Bergman törekvéseit őrizte meg.

Első nagyjátékfilmje, az Álmodozások kora mára klasszikus alkotásnak számít. A legnagyobb nemzetközi elismerést a pontosan harminc éve, 1981-ben forgatott Mephistóval érte el: a Klaus Maria Brandaurrel a főszerepben készült mozit 1982-ben a legjobb külföldi film kategóriában Oscar-díjjal jutalmazták.

1991-től az Európai Filmművészeti Akadémia alelnöke volt, 1992-ben a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia egyik alapító tagja volt.

Címkék#Pécs

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!