Kultúra

2010.09.27. 19:45

Még három hónap az EKF-év, sok képzőművészettel

Egészen biztos, hogy sikerként lehet majd értékelni 2011 januárjában az Európa Kulturális Fővárosa Pécs2010 képzőművészeti programjait, annak ellenére, hogy itt sem történt azért minden úgy, ahogy egy-egy program vagy kiállítás megálmodói eredetileg eltervezték.

Méhes Károly

A Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumában most is látható Munkácsy Trilógia úgy érte el a napokban az 50 ezres nézőszámot, hogy jó egyhónapos késéssel tudták csak elhelyezni a Debrecenből érkezett festményeket. (Júliusban arról számoltunk be, hogy már 30 ezren megnézték a műveket.) Gamus Árpád, a Pécsi Galéria vezetője szerint ezzel sok ezer látogatót vesztettek el, hiszen pont a tavaszi szünet és a Húsvét esett így ki.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] A Munkácsy-kiállítás is nagyon népszerű (fotó: Laufer László)
[/caption]

Minden igyekezet és az illetékesek előzetes fogadkozásai, majd dörgedelmei ellenére sem tudott időben megnyitni a Papnövelde utcai Nagy Kiállítótér az azóta országos hírnévre szert tett Bauhaus-kiállítással.

Az új létesítmény október 8-án debütál, mintegy bemelegítésképpen egy modern török festészeti tárlattal, hogy aztán jöjjön az EKF-év egyik szenzációjának számító Nyolcak-kiállítás, ami november 12-én nyílik és átnyúlik a jövő évre, hiszen március végéig látható lesz.

Nagy változások elé néz a Pécsi Galéria. Még a mostani, Széchenyi téri helyszínen lesznek láthatóak a pécsi, Pécshez kötődő kortárs klasszikus mesterek életmű-kiállításai. Október közepén bontják majd le a jórészt Kaposvárról érkezett, szintén roppant népszerű Rippl-Rónai kiállítást, és néhány nappal rá következik Bencsik István szobrászművész tárlata, amit egy hónappal Gellér B. István bemutatkozása, majd – ha minden a helyére kerül – immár a Zsolnay Kulturális Negyedben Pinczehelyi Sándor kiállítása követ.

Ez tehát a kínálat, de csak nagyvonalakban, hiszen mindemellett nem feledkezhetünk meg a Sikorski-házban szeptember elején megnyílt Gyugyi-gyűjteményről sem, ami állandó kiállítása Pécsnek, illetve a fentiek mellett számtalan egyéb, főképp az ifjú tehetségeket, progresszív irányzatokat bemutató mustra is volt, van és lesz is a városban.

Bencsik, Gellér B., Pinczehelyi életmű-kiállításai

Méltó, hogy a pécsi EKF kapcsán életmű-kiállítással tisztelegjenek három művész előtt, akiknek a pályája, művészete alapvetően a pécsi kultúra része, mondhatni védjegye. Bencsik István, aki már a 70-es években Villányban faragott, eljutott a híres torzókig: testrészleteket ábrázoló nagyméretű kő-, fa- és márványszobrokig, és a 80-as évek második felétől születő, ujj-részletekből épülő sorozatig. 1991-ben egyik alapítója volt a pécsi Képzőművészeti Mesteriskolának. Gellér B. István Növekvő Városa: a kvázi-feltárás során a művész, illetve régész alteregója megteremti a Város archaikus társadalmának írásbeliségét, szokásait, kultuszait.

Pinczehelyi Sándor kockaköve és sarló-kalapácsos önarcképe: ezekkel a szocializmus idejének emblematikus, kultikus képzőművészévé küzdötte fel magát, és ezt a státuszát a rendszerváltás óta is megőrizte.

A Nyolcak – centenáriumi tárlat 250 műalkotással

Az új Nagy Kiállítótérnek a Bauhaus-kiállítással kellett volna megnyitnia, de presztízsben semmivel sem alávalóbb a november 12-én nyíló A Nyolcak Európája – A magyar avantgárd festészet születése című centenáriumi tárlat a Papnövelde utcában. A nyolc, Párizst megjárt festőnek – Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstock Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan és Tihanyi Lajos – Új képek címmel 1909 decemberében volt az első közös kiállítása, 1911-től nevezték magukat Nyolcak csoportnak. 1911 áprilisában már ezzel a névvel mutatkoztak be egy nagyszabású tárlaton, 1912 végén pedig már csak négyen állítottak ki. Mindhárom budapesti tárlatuknak óriási visszhangja volt.

A pécsi kiállítás ezt a három egykori tárlatot próbálja rekonstruálni, és a ma fellelhető művek legnagyobb részét, mintegy 250 eredeti művet mutat be.

Pinczehelyi Sándor kockaköve és sarló-kalapácsos önarcképe: ezekkel a szocializmus idejének emblematikus, kultikus képzőművészévé küzdötte fel magát, és ezt a státuszát a rendszerváltás óta is megőrizte. A Nyolcak – centenáriumi tárlat 250 műalkotással Az új Nagy Kiállítótérnek a Bauhaus-kiállítással kellett volna megnyitnia, de presztízsben semmivel sem alávalóbb a november 12-én nyíló A Nyolcak Európája – A magyar avantgárd festészet születése című centenáriumi tárlat a Papnövelde utcában. A nyolc, Párizst megjárt festőnek – Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstock Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan és Tihanyi Lajos – Új képek címmel 1909 decemberében volt az első közös kiállítása, 1911-től nevezték magukat Nyolcak csoportnak. 1911 áprilisában már ezzel a névvel mutatkoztak be egy nagyszabású tárlaton, 1912 végén pedig már csak négyen állítottak ki. Mindhárom budapesti tárlatuknak óriási visszhangja volt.

A pécsi kiállítás ezt a három egykori tárlatot próbálja rekonstruálni, és a ma fellelhető művek legnagyobb részét, mintegy 250 eredeti művet mutat be. A Munkácsy-kiállítás is nagyon népszerű (fotó: Laufer László) -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!