2025.05.22. 08:00
Leázott a lakás a tízemeletes panelben, a kártérítés elmaradt – Mi a teendő?
Hiába van a társasháznak biztosítása, ha egy lakás leázik, egyáltalán nem biztos, hogy a tulajdonosa kap is kártérítést. Önkormányzati lakás esetében a bérlő teljesen kiszolgáltatott helyzetbe kerül – panaszolja olvasónk.
Leázott egy lakás a egy tízemeletes panelban, a felette lévő lakásban történt műszaki hiba – csőtörés vagy egyéb meghibásodás – miatt. Mindez három hónappal ezelőtt történt. Az eset nem egyedi, gyakran előfordul műszaki okból vagy emberi mulasztásból. Az épület, lépcsőház „vegyes” tulajdonú – részben magántulajdonú, részben önkormányzati tulajdonban lévő bérlemények társasházi közössége.

Forrás: MW
Önkormányzati lakás leázásánál tejesen kiszolgáltatott a bérlő
A társasház felelősség-biztosítása alapján a biztosítótársaság napokon belül az okozott kár nagyságát felmérte és a biztosítási kártérítés összegét megállapította. Ezután következett a feketeleves. Tekintettel arra, hogy a kárt szenvedett lakás önkormányzati tulajdonban van – egyébként a kárt okozó lakás is –, a biztosítótársaság a kárt szenvedett bérlőnek csak azt követően fizeti ki a kárösszeget, amennyiben a lakástulajdonos, azaz az önkormányzat hozzájáruló nyilatkozatát adja.
A károsult bérlő a nyilatkozat kiállításáért a Pécsi Ellátó Központhoz fordult. Személyes érdeklődés, írásos beadvány, sürgetés hatására sem kapott sem nyilatkozatot, sem érdemi választ. Ezt követően írásos beadványban sérelmével a Pécsi Polgármesteri Hivatal Lakásgazdálkodási Csoportjától kért segítséget. 2025. március 21-én feladott tértivevényes levelére a mai napig sem kapott levélben választ. Harminc nap elteltével e-mailben értesítették, hogy a beadványt illetékességből a Polgármesteri Hivatal Jogi Osztályára továbbították. Jelenleg az ügy és az iratok itt pihennek, többszöri e-mail és telefonos sürgetés ellenére.
Időközben a biztosítótársaság, miután a károsultat a beadott dokumentáció kiegészítésére szólította fel, ami nem történt meg, a kárügyet ideiglenesen lezárta.
Néhány kérdés: társasház lévén miért a károsultnak kell a bonyolult ügyet intézni, amikor jogszabály írja elő, hogy a biztosító felé történő kárbejelentés a közös képviselő feladata? Ilyen esetben, amikor a társasház „vegyes” tulajdonú, azaz a lakások részben önkormányzati, részben magántulajdonosok birtokában vannak, ki a közös képviselő felettese, munkáltatója és ki ellenőrzi a munkavégzését? Milyen feladata van jelen esetben a Pécsi Ellátó Központnak? Hová, kihez fordulhat jogorvoslattal a károsult? Van-e esélyük, hogy a kárösszeget megkapják és a megrongált lakás helyreállítására intézkedjenek? Hogyan érvényesül Pécsen az „önkormányzatiság”, esetleg a burjánzó bürokrácia csupán „pécsiség”?
Megjegyezni kívánom, hogy jelen ügyben a károsultak idős, beteg mozgásukban korlátozott bérlők.
Név és cím a szerkesztőségben
Ha érdekeset látott, hallott, mondja el nekünk! A 06 30/3511-111-es számon várjuk hívását minden hétköznap 8 és 16 óra között.