2023.05.30. 20:51
Még mindig a nagy képernyőt részesítjük előnyben online filmezés, sorozatnézés közben
Néhány érdekesség a hazai film- és sorozatnézési szokásokról az NMHH és a Nielsen Közönségmérés adatai alapján.
A nagyobb képernyő még mindig vonzóbb
Bár ma már sokaknak természetes, hogy először a mobiljukért nyúlnak, ha netezni szeretnének, egy komolyabb filmnézés előtt még mindig szívesebben ülünk a nagy képernyő elé.
Miközben a magyarok 44 százaléka néz videót a mobilján is, kétharmaduk film- és sorozatnézésnél a nagy képernyőt – projektort, monitort vagy házimozit – részesíti előnyben. A mobilt inkább a rövidebb videók esetében használjuk.
Nem a fiatalok tévéznek a legtöbbet
Sokan aggódnak amiatt, hogy a fiatalok túl sokat tévéznek – az igazság azonban az, hogy Magyarországon az 50 feletti korosztály tölti el így a legtöbb időt.
A legfrissebb, 2022. negyedik negyedévi adatok szerint az 50 felettiek 6 óra 52 percet, míg a középkorúak 4 órát tévéznek átlagosan naponta. A 17 év alatti korosztály mindkét csoportnál kevesebbet tölt tévénézéssel: 2 óra 55 percet.
Érdekesség, hogy a tavalyi számok szinte minden korcsoportnál alacsonyabbak a 2020-ban és 2021-ben mért adatoknál: a fő ok valószínűleg a Covid miatti korlátozások kivezetése.
Mit néznek a legtöbben?
A tévézéssel töltött időn belül érdemes megnézni azt is, mit néztek honfitársaink 2022. végén. A leggyakrabban az úgynevezett általános szórakoztató csatornákat – ezek naponta mintegy 4,8 millió nézőt értek el, akik átlagosan 3 óra 21 percet töltöttek el a képernyő előtt.
Az átlagos tévézéssel töltött időt tekintve a második helyen a sorozatokra specializálódott csatornák következnek, 2,2 millió nézővel. Harmadik helyen a filmcsatornák állnak, melyeket a hírcsatornák, illetve a a gyerekcsatornák követnek.
Számottevő a sportcsatornák nézettsége is: a foci VB-nek köszönhetően 172 ezerrel nőtt elérésük az egy évvel korábbihoz képest, 1,62 millió főre.
Nem egyféleképp nézzük ugyanazt
Miközben a tévénézés évtizedek óta ott van a kedvenc szabadidős tevékenységek között, annak módja folyamatosan változik. Sokan nézik például a sorozatokat online, reklám nélkül, streaming előfizetéssel.
Ez a technológia lehetőséget ad arra is, hogy a műsort késleltetve, időeltolással nézzük: jelenleg ennek a módnak az aránya 1,9 százalék a nézett műsorok teljes mennyiségén belül - de a részesedés növekszik.
Több előnye is van az online sorozatnézésnek
Nem véletlenül fedezi fel egyre több sorozatrajongó is az online streaminget: több előnye is van a hagyományos TV-nézéssel, illetve a (legalábbis a szürke zónába tartozó) letöltéssel szemben.
Széles választék: gyakorlatilag nincs olyan streaming szolgáltató, amelynél ne válogathatnánk több száz, vagy akár több ezer elérhető epizódból egy-egy pillanatban.
Akkor nézhetjük, amikor csak akarjuk: ha épp ráérünk, azonnal elkezdhetjük nézni kedvenc sorozatunk következő epizódját - vagy akár egy teljes szezont. Ha valami közbejön, nyugodtan megállíthatjuk az adást.
Bármilyen eszközön nézhető: A villamoson hazafelé mobilon elkezdett epizódott nyugodtan befejezhetjük otthon a nagy TV-n vagy akár a számítógépen, ha a nagy képernyőn épp mást akar nézni valaki.
Nem kell reklámokat nézni: a legtöbb szolgáltatónál az előfizetési díjért cserébe teljes reklámmentességet kapunk.
Full HD minőség: az online TV-szolgáltatóknál a Full HD felbontás ma már szinte mindig alap.