Iránytű a repülésben

Nyaralásra indulva, vagy éppen egy külföldről rendelt terméket várva talán eszünkbe sem jut, hogy mi minden szükséges ahhoz, hogy a repülőgépek és az utasok biztonságban érjék el céljukat. A légiforgalmi irányítók nélkül ez lehetetlen lenne.

Az ősz kezdetével mindannyiunkban élénken élnek még a nyári kalandok, sokan pedig talán éppen egy külföldről rendelt csomag kiszállítását várják. A tengerpartban, a messzi tájakban, illetve a távoli országokból érkező termékekben közös, hogy nagy eséllyel egy repülőgép segítségével érjük el őket, illetve érnek el minket.

Sokan nem is tudják, hogy a légi közlekedés bonyolult rendszerét a földről irányítják. A pilóták folyamatos kapcsolatban vannak a légiforgalmi irányítókkal, akik minden pillanatban arra ügyelnek, hogy a legjobb útvonalon, egymástól megfelelő távolságra közlekedjenek a repülőgépek. A repülőutak segítői azok az irányítók, akik nemcsak a reptereken látható tornyokból kezelik a le- és felszálló gépeket, hanem az ország magaslégterében áthaladó minden járat biztonságos útjáról gondoskodnak egy budapesti „munkateremből”. Magyarországon ezt a tevékenységet a HungaroControl szakemberei végzik, akiknek az a feladatuk, hogy az utasok biztonságban repüljenek és érkezzenek meg, legyen szó üzleti útról vagy családi nyaralásról, de ők felelnek az áruszállító és egyéb repülőkért is.

Munkájukat a legkorszerűbb technika és fejlesztések felhasználásával teszik. Jelszavuk a „biztonság és innováció”. A légi forgalom hihetetlen növekedésének köszönhetően a HungaroControl tavaly, egyetlen év alatt egymillió repülőgép biztonságos közlekedését segítette. Ez a szám a Magyarország légterében áthaladó, Budapesten le- és felszálló utasszállító, áruszállító gépeket, illetve az úgynevezett nem ellenőrzött légtérben közlekedő, jellemzően kisebb repülőket is magában foglalja. Emellett Európában egyedülálló módon a magyar légiforgalmi irányítók egy olyan NATO-megbízást is elnyertek, amelynek értelmében 2014 óta, mintegy 700 kilométer távolságból irányítják Koszovó magas légterének átrepülő forgalmát. Mindez azt jelenti, hogy a társaság Budapestről napi szinten átlagosan több mint 2 700 járat biztonságáról gondoskodott.

Ráadásul a HungaroControl volt az első Európában, amely eltörölte a légifolyosókat és szabad légtérhasználatot biztosított a nagyon magasan repülő gépeknek. Ennek lényege, hogy a több ezer méter magasságban közlekedő járatok egyenes vonalban közlekednek, így a lehető legrövidebb utat teszik meg, ami kevesebb üzemanyag felhasználását, és a kibocsátott káros anyagok jelentős csökkenését eredményezi. Ez a feladat a légiforgalmi irányítóktól lényegesen komplexebb munkát követel, hiszen a gépeket sokkal inkább „szemmel kell tartani”, nem mindegy ugyanis, hogy milyen magasságban és egymáshoz képest mekkora távolságban repülnek.

A hivatalos előírások alapján a légiforgalmi irányítók szabják meg a repülési útvonalat, a repülési magasságot, ők adják meg a felszállási vagy leszállási engedélyt, illetve ők gondoskodnak arról is, hogy a légi járművek mindig biztonságos távolságban legyenek egymástól a levegőben. Arra is felkészítik őket, hogy egy esetleges vészhelyzetben támogassák a repülők személyzetét. Azonnal segítenek és elsőbbségben részesítik azt a repülőgépet, amelynek egy technikai hiba vagy utasrosszullét miatt azonnal le kell szállnia.

A légiforgalmi irányítók nem szuperhősök, de szuperképességekkel rendelkeznek. Bármilyen helyzetben képesek biztosítani a magyar légtérben közlekedő repülőgépek és utasok biztonságát.

Kiből lehet légiforgalmi irányító?

A légiforgalmi irányítók felelősségteljes, de egyben különleges munkája speciális képességeket és rengeteg tanulást igényel. A lehetőség ugyanakkor mindenki előtt nyitva áll, aki jól beszél angolul és legalább középfokú végzettsége van, valamint betöltötte a 20. életévét. Azok, akik a felételi vizsgákon megfelelnek kétéves képzésen vesznek részt, a tantermi tanulás és a hosszú gyakorlati képzés után, a szükséges engedélyek birtokában légiforgalmi irányítók lesznek. Aki olyan munkára vágyik, amely minden szempontból megbecsült, kreatív és változatos, aki jól tűri a stresszt, és szeretné több száz tonnás gépóriások biztonságos útját segíteni a levegőben, az bátran jelentkezhet az ország egyik legjobban fizetett munkakörére.

 

Hozzászólások

szponzorált tartalom
Paks II. – Tiszta és hatékony áramtermelés
Jubileum Mészáros B. Endre
A Szélkiáltó már egy „100 éves” koncertre készül
tudatos vásárlók / 57 perce
Idén is lesz Budapest Fashion Night
Nagyon fontos, hogy tudatos vásárlói réteget építsünk ki Magyarországon – mondta a Magyar Divat és Design Ügynökség vezérigazgató-helyettese.
Gyász
Fájó szívvel tudatjuk, hogy testvérem, sógorom, nagybátyánk, TARAGYIA MIHÁLY 70 éves korában elhunyt. Temetése 2019. november 21-én 13 órakor kezdődő gyászmise után lesz a kökényi temetőben. Gyászoló szerettei
Fájó szívvel tudatjuk, hogy CSÁSZÁR ISTVÁN volt babarci, szajki lakos 79. évében elhunyt. Temetése 2019. november 21- én a 14 órakor kezdődő gyászmise után lesz a szajki temetőben. Köszönjük mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik. A gyászoló család
Fájdalommal tudatjuk, hogy KOVÁCS ALADÁRNÉ Szűcs Irén volt hirdi lakos 87 éves korában elhunyt. Temetése 2019. november 20-án 13.30 órakor lesz a hirdi temetőben. Egyben köszönetet mondunk mindazoknak, akik a temetésén részt vesznek, gyászunkban osztoznak. A gyászoló család
Szomorú szívvel mondjuk el, hogy édesanyám, nagymamánk SALÁNKI GÁBORNÉ Jutka néni állami okleveles szülésznő, hosszantartó betegsége után életének 82. évében elhunyt. Temetése 2019. november 21-én 12.30 órakor lesz a pécsi köztemető oldalterméből. Gyászoló szerettei
Fájó szívvel tudatjuk, hogy GULYÁS ISTVÁNNÉ ócsárdi lakos 79 éves korában elhunyt. Temetése 2019. november 19-én 14 órakor az ócsárdi temetőben lesz. Gyászoló szerettei
"Mikor a lelkem roskadozva vittem, csöndesen és váratlanul átölelt az Isten." Mély fájdalommal tudatjuk, hogy KOLLÁR LÁSZLÓ szentlőrinci lakos, 85 éves korában csendesen elhunyt. Temetése november 21-én 14 órakor lesz a szentlőrinci temetőben. Előtte 13 órakor gyászmise. Gyászoló szerettei
Fájó szívvel tudatjuk, hogy szeretett párom, édesapánk, gyermekem, testvérem, vejem és kedves rokonunk KÁRÁSZ KORNÉL a Markó csárda tulajdonosa 50 éves korában elhunyt. Búcsúztatása és a szentmise 2019. november 21-én 11 órakor lesz a bakonyai templomban. Gyászoló szerettei
Lieber Papa, wir nehmen leise Abschied von Dir. Du wirst immer in unseren Herzen sein. Deine Kinder Bine und Ela BÉLA PAPP 08.11.1944 - 07.11.2019
Megtört szívvel tudatjuk, hogy BUKOVICS ZOLTÁN csányoszrói lakos 47 éves korában elhunyt. Temetése 2019. november 19-én 11 órakor lesz a csányoszrói temetőben. A gyászoló család
Szomorú szívvel mondjuk el, hogy édesanyám, nagymamánk SALÁNKI GÁBORNÉ Jutka néni állami okleveles szülésznő, hosszantartó betegsége után életének 82. évében elhunyt. Temetése 2019. november 21-én 12.30 órakor lesz a pécsi köztemető oldalterméből. Gyászoló szerettei
"Egy jaj nem sok, annyit sem mondtál Csak elmentél a halál hosszú útján. Számunkra csak a döbbenet maradt." Fájó szívvel tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy testvérem, sógornőnk, nagynénink és kedves rokonunk SIMON MAGDOLNA Tündi 71 éves korában elhunyt. Utolsó útjára 2019. november 20-án 14.30 órakor kísérjük a pécsi köztemető nagy díszterméből. Kérjük, csak egy szál virággal búcsúzzanak, mert kérésének megfelelően hamvait szétszórjuk. Ezúton mondunk köszönetet mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, fájdalmunkban osztoznak. Gyászoló szerettei
Fájó szívvel tudatjuk, hogy GÉTH JÁNOS életének 79. évében elhunyt. Utolsó útjára november 21-én 14 órakor kísérjük a komlói temetőben. Előtte 12.45 órakor gyászmise a komlói katolikus templomban. A gyászoló család
Köszönetet mondunk mindazoknak, akik MÁTÉ LÁSZLÓ temetésén részt vettek és fájdalmunkban osztoztak. Gyászoló szerettei
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy SCHILLING ANDRÁS a PÉTÁV volt dolgozója 65 éves korában váratlanul elhunyt. Hamvait 2019. november 19-én 14 órakor kísérjük végső nyughelyére az újpetrei temetőben. Gyászoló szerettei