szponzorált tartalom

2019.02.06. 12:51

Miért éri meg a szomszédos országokban webáruházat nyitni?

A hazai e-kereskedelem növekedése sok webáruházat arra sarkall, hogy a szomszédos piacnyitás lehetőségeit is számba vegye. Habár egyelőre kevés hazai online kereskedő rendelkezik külföldi áruházzal, mégis egyre gyakoribb beszédtéma a külföldi terjeszkedés.

2017-ben a webáruházak 70 százaléka jelentős bevételnövekedést könyvelhetett el, csupán 5 százalékuk számolt be forgalomvesztésről. A pozitív tendenciák nem meglepők, hiszen a hazai e-kereskedelem növekedése 19 százalék körüli, amit évek óta tartani képes. Sőt, az előrejelzések szerint ez a növekedési ütem a következő években is megmaradhat, illetve kismértékű lassulásra kell számítani.

A jelenlegi piaci környezet rendkívül kedvez új webáruházak nyitásának, illetve a meglévő shopok fejlesztésének. Ennek ellenére a hazai webáruházak száma még ma is kifejezetten alacsony, nagyjából 15-17 ezerre tehető, amelyek bizonyos hányada inaktív állapotú. Ha figyelembe vesszük, hogy Európa legerősebb piacain százezernél is több webáruház működik, de akár Hollandia is képes megközelíteni ezt a számot, akkor biztosak lehetünk abban, hogy még van fejlődési lehetőségünk.

Ez azt is jelenti, hogy a hazai e-online kereskedelmi szektor előtt jelentős felfelé ívelő szakasz áll. Érdemes azt is megjegyezni, hogy a jelenlegi növekedés elsősorban a vásárlási gyakoriság és az átlagos megrendelési érték növekedésének tudható be, ugyanakkor a webáruházak kevésbé képesek mozgósítani azokat, akik még soha nem rendeltek online. A szektor hosszútávú dinamikus fejlődése elképzelhetetlen a vásárlói bázis növekedése nélkül, ezért a szektor egészének feladata lesz, hogy felhasználóbarát megoldásokkal közelebb vigyék a webáruházakat a kifejezetten offline vásárlókhoz.

A gyorsan növekvő hazai e-kereskedelem komoly nyomás alá helyezi a webáruházakat. Mindenekelőtt arra kényszerülnek, hogy versenybe szálljanak a minél nagyobb piaci részesedés megszerzéséért, ugyanakkor tudatában vannak annak is, hogy a külföldi piacnyitás eredményessége érdekében minél előbb lépniük kell, hiszen a fejlődő piacok is egyre telítettebbé és koncentráltabbá válnak.

Egyes kutatások és felmérések szerint nagyjából száz magyar kereskedőcég igyekszik kihasználni az exportban rejlő lehetőségeket, azonban csak kisebb hányaduk volt képes meghatározó online kereskedővé válni a célpiacokon. Sőt, alig találhatunk olyan hazai tulajdonú áruházat, ami több országban stabil piaci részesedést képes birtokolni. A mezőnyben mindenképpen említést érdemel az Extreme Digital, amely 7 külföldi piacon képes stabil szereplőként működni. A legtöbb hazai kereskedő a magas népességszám miatt Romániát tartja elsődleges célállomásnak, így nem véletlen, hogy ebben az országban is létezik Extreme Digital webáruház. Románia mellett Szlovákia is rendkívül vonzó piacot jelent, amit elsősorban Budapest viszonylagos közelsége szavatol. A logisztikai terhek csökkentése az egyik kulcsa a külföldi terjeszkedésnek. A megfelelő online eszközök használatával, a megfelelő logisztikai partnerek megtalálásával és jó exporttervvel a hazai e-kereskedők könnyedén sikeressé válhatnak a CEE régió országaiban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában