Minden adószigorításnak a vásárló fizeti meg az árát

M.B.E.

A termékek gyártói viselik júliustól a pénzügyi felelősséget a hulladékkezelésért a csomagolások, egyszer használatos műanyagtermékek, gumiabroncsok és még jó néhány egyéb portéka után. 

Szép dolog a tudatos környezetvédelem, mely az eldobott műanyagpoharakat, lemerült rúdelemeket igyekszik ily módon kordában tartani, továbbá újrahasznosításra ösztönzi a gyártókat minden termékük kapcsán. Ám elgondolkodtató, hogy mi várható ennek köszönhetően a piacon. Mert engem arra emlékeztet ez a szigorítás, ami például a biogazdálkodás ösztönzésénél történt. Megjelentek a biozöldségek a piacon, kicsit silányabban, s kicsit drágábban, mint a többi. Zöldségtermesztő ismerősöm tette hozzá, ráadásul trükköznek is a termelők, nem mehet biztosra a vásárló.

Egyik kollégája például termeszt bio- és normál dolgokat egyaránt. Amikor meg eladásra készül, a normál készletből a legsatnyábbakat átpakolja a biocsomagba. Hisz arra megvan az engedély, kinézetre meg az ócskább passzol a biohoz. Vagy nézzük az egészséges táplálkozást célzó hamburgertörvényt, mely pluszadóterhet jelentett a gyors­éttermeknek, hát rögtön megemelték a termékcsoport árát néhány tíz százalékkal. 

Szép dolog a környezetvédelem a hulladékgazdálkodásban, főképp ha nem a nagyközönség fizeti meg a pluszköltségeket. Mert borítékolom, hogy nyár közepétől minden ilyen termékért 10-20 százalékkal többet kell majd fizetni.