2024.11.03. 12:30
Van, hogy szemet szúr, ha valaki megfontolt
Megint kipattant a fejéből valakinek az isteni szikra, hogy szigorítani kell az idősek jogosítványának hosszabbításán, s nem csak orvosi alkalmasság alapján, hanem a forgalomban a pszichés képességeket és alkalmazkodást illetően is. Az indok az, hogy tavaly 6523 baleset történt hazánkban, és ebből 996-ot 65 év felettiek okoztak.
Nos, ezek a baleseti mutatók éppen nem az idősek alkalmatlanságát, hanem a körültekintését és biztonságosabb vezetését igazolják. Ugyanis a vezetési időszakot 18–65 év között két 23 éves időszakra osztva körülbelül, és az 5500-as maradékot arányosan két részre bontva mindkét korcsoport kétszer több balesetet okoz, mint az idősek.
Érdekes kérdés az alkalmasság is. Azt például ki nézi, hogy egy kezdő vezető mennyire tud felnőttként viselkedni a forgalomban, vagy hogy a középkorú miként kezeli a stresszt, mennyire öntörvényű és képes-e felülemelkedni az egyéni érdekein minden pillanatban?
Az idősek csökkenő reakcióidejéről meg csak annyit, itt azért nem sokszorosan lassabb reagálásról van szó, másrészt alapból eleve nagy a szórás az emberek közt. Az pedig régen rossz, ha egy átlagos közlekedési szituációban a reakcióidőn múlik a végeredmény.
Az időseknek valóban romlik a szemük, a hallásuk, de ritkábban foglalkoznak a mobiltelefonjukkal vezetés közben, s többnyire nem ordít a zene sem minden külső hanghatást elnyomva a kocsiban. Másrészt, ha szükséges, van szemüvegük és hallókészülékük, és tapasztalatból sokkal óvatosabbak, figyelmesebbek, nem mennek bele soha kockázatos akciókba.
A rutin és a nyugalom is az oldalukon van, hiszen nem sürgeti már őket semmi. Bár éppen ez a gondja egyeseknek, hogy lassabban közlekednek. Ha tehát mindent összegezünk, vajon ki az, aki legkevésbé illik a forgalomba?