Jegyzet

2025.02.15. 17:40

Tolóerő: a repülés tényleg életre szóló élmény

Maximális tolóerő. Ez elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy biztonságosan levegőbe emelkedhessen a repülőgép. Érdekes élményt szerezhetnek a felszállásról a tolóerő fontosságáról, akik videón élik át a Pogányi Repülőtérről való felszállást.

A tolóerő fontosságáról újságírói munkám során kétszer is meggyőződhettem személyesen. Egy ízben fotós kollégámmal egy ejtőernyős vizsgáról tudósítottunk, amikor módunk volt felszállni egy fedeles szárnyú géppel. Ami olyan avitt volt, hogy jobban rázkódott, mint az átkosban az öreg Csepel teherautók.

Tolóerő ide vagy oda, a repülés élménye egy sárkányrepülő esetében is lehet emlékezetes
Tolóerő ide vagy oda, a repülés élménye egy sárkányrepülő esetében is lehet emlékezetes
Fotó: MW / Forrás:  MW

Egy másik alkalommal pedig a sárkányrepülő tanoncok vizsgarepülését kísérhettük figyelemmel, és hiába tiltakoztam, azt mondták, hogy csak úgy tudok hitelesen tudósítani, ha magam is átélem az élményt. Ami olyan volt, mintha egy karosszékben ülnék 300 méter magasan, aminek rángatják mind a négy lábát. Nos, ha rémálmok nem is gyötörnek miattuk, de egyik privát pogányi repülési élmény sincs a kedvenc emlékeim között

Mindenesetre egyből eszembe jutottak, amikor arról hallottam, hogy a virtuális pilótafülkébe beülve bárki megtapasztalhatja egy videós applikáció segítségével, hogy mit lát, mit érez a pilóta a Pogányi Repülőtérről való felszállás során. A lehetőség bizonyára nem csak azok számára érdekes, akik nyaralásra, más európai útra már elindultak Pogányról repülővel.

A képernyő előtt bizonyára a tolóerő is más, mint egy AN-2-esnél, vagy egy tandem sárkányrepülőnél

Az újdonság kapcsán belegondoltam, hogy mi nem lehetséges már a folyamatosan fejlődő technika segítségével. Akkor is, ha egészen más lehet az élmény egy monitor előtt ülve, egy szoba vagy egy iroda biztonságából. Még én is kedvet kaptam hozzá, aki a fenti két eset kapcsán megfogadtam, hogy soha nem hagyom magam rábeszélni ilyen kétes repülési élményre. Mert a képernyő előtt bizonyára a tolóerő is más, mint egy AN-2-esnél, vagy egy tandem sárkányrepülőnél.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!