2025.05.23. 11:00
Gépek ülnek a padban - segít vagy árt az AI az oktatásban?
Egyre több diák fordul a mesterséges intelligencia felé, ha írásbeli feladatról van szó. Fogalmazás, beadandó, sőt, szakdolgozat – pár kattintással elkészül.
Iskolásként soha nem volt a kedvencem a fogalmazás írása. Sok ideig tartott, gyakran kellett javítgatnom, és az eredménnyel sem voltam mindig elégedett. De így, évekkel később visszagondolva kellettek ezek a feladatok a szókincsem bővítéséhez, és még számos egyéb készség fejlesztésében segített. Ma már sokan a mesterséges intelligencia segítségét kérik, ezzel időt, energiát spórolnak.

Fotó: Nemeth Andras Peter / Forrás: MW
A mesterséges intelligencia szerepe az oktatásban
A ChatGPT vagy más AI-alapú programok sokaknak már nemcsak segédeszközök, hanem nap mint nap használt alkalmazások. Ezek hasznosak is lehetnek számos munkahelyen. Ám sokszor már az oktatásban, az általános iskolások, középiskolások és egyetemisták is használják. A diák időt spórol, az alkalmazás pedig - jó esetben - hibátlanul fogalmaz. A mesterséges intelligencia mindig gyors, precíz, mindig van új ötlete.
De közben a gyerekek egyre kevésbé tanulnak meg önállóan gondolkodni. Ha mindig egy gép szerkeszti a mondatokat, ki fogja megtanulni, hogyan kezdjünk el egy jó bekezdést, hogyan építsünk fel egy logikus érvelést, hogyan fejezzünk ki véleményt?Az írás ugyanis alapvető kommunikációs eszköz. Ha ezt megspóroljuk, pont azt veszítjük el, amit az iskola tanítani akar: a gondolkodás képességét.
Minden bizonnyal erre tart a világ. A kérdés csak az: akarjuk-e, hogy erre tartson. A mesterséges intelligencia nem ellenség, hanem eszköz – de a használata korlátozást, tudatosságot kíván. Főleg az iskolákban.