2020.12.29. 07:00
Szentlőrincen is megtalálható a sín egy darabja
Nagy jelentőségű történelmi emlék az egykori Szentlőrinc–Szlatina–Našice vasútvonal.
A baranyai, idősebb generációk tagjai szüleik-nagyszüleik elmondása alapján tudhatják, hogy immár száz évvel ezelőtt szűnt meg egy nagy jelentőségű vasúttársaság, ami a Dél-Dunántúlt összekötötte Szlavóniával.
– Az 1893–1894-ben alapított Szentlőrinc–Szlatina–Našice Részvénytársaság jelentős kapcsolati tényező volt Dél-Dunántúl és Szlavónia között, teher- és személyszállításban egyaránt igen fontos szerepet töltött be – fogalmazott dr. Győrvári Márk, a Szentlőrinci Brantner-Koncz Múzeum kuratóriumi elnöke. – A trianoni diktátumot követően Jugoszlávia királya a forgalmat leállíttatta, majd a Dráva-hidat is felrobbantották. A múzeum kutatása alapján – melyet Szlatina városának városházafalába beépített kétméteres (Diósgyőrött 1895-ben gyártott) vasútisín-darab indított el – tárult fel előttünk a vasútvonal tervezési, kivitelezési és működési sokszínűsége.
Az elnök felidézte, hogy a kutatási anyagot időszakos kiállításra korábban Vajszló önkormányzatának kérésére az ormánsági érdeklődők is megtekinthették. A kiállítás megnyitóján derült ki az érdekesség, az általuk nagy becsben tartott falba épített sín további darabjai Vajszlón megtalálhatóak. Mégpedig nagy meglepetésükre a polgármester tulajdonában, több tonna mennyiségben.
– Látva a tárlatot, a polgármester úr felajánlotta, hogy múzeumunknak ajándékoz egy darabot a sínekből – mondta Győrvári Márk.
Az átadásra a közelmúltban került sor a szentlőrinci múzeum udvarában, ahol az elnökön kívül részt vett Nagy Csaba, országgyűlési képviselő és Horváth István, Vajszló polgármestere is.
Nagy veszteség
Az egykori vasútvonal eljutott az országhatárig, majd 1895-ben a Dráva-híd is elkészült, 1896-ban a forgalom is megindult. A személyforgalmon kívül a mezőgazdasági és építőipari termékek szállítása volt a jellemző. A vasútvonalon akkor épült Szentlőrinc–Sumony–Sellye vasútállomások jelenleg is nagyrészt változás nélkül üzemelnek. A diktátumot követően a vasútvonal forgalmának leállása után jelentős károk keletkeztek, melyek mind a mai napig éreztetik hatásukat.