Egyéb

2006.02.07. 17:42

Újból támadnak a mínuszok

Tavaly még márciusban is tomboltak a mínuszok. Hogy idén meddig tart a tél azt nehéz megjósolni. Egy biztos, márciusig nem enyhül az idő, ezért az utolsó fagyos hetek előtt nézze át még egyszer autóját.

BAMA

A légszennyezés okozta globális felmelegedés Európában száraz, forró nyarakat, télen kemény fagyokat okozhat néhány évtizeden belül. Ha a kutatók által előrejelzett modellek igaznak bizonyulnak, a mostaninál is keményebb fagyokra számíthatunk a jövőben. A szokatlan mínuszokra az autókat is fel kell készíteni. A rendszeres ellenőrzést akkor sem szabad elfelejteni, ha ősszel már egyszer átállítottuk a járgányt téli üzemre. Néhány tanáccsal és tippel a legjellemzőbb veszélyekre hívjuk fel az autósok figyelmét.

[caption id="" align="aligncenter" width="300"] Forrás: Auto Bild Magyarország
[/caption]

1. Tömítések ápolása
A csapadékos időjárásban a nedvesség gyakran megül a nyílászárók réseiben, ott ahol a rugalmas gumitömítések vannak. A szigetelő anyag a ráfagyott víz miatt rideggé válik, hozzáfagyhat a karosszériához. Az ablakok, ajtók nyitásakor meg is sérülhetnek. Könnyen elkerülheti a bajt, ha ezeket a szigeteléseket ápolószerrel vonja be. A rendszeres kezeléssel megelőzheti a problémákat és meghosszabbíthatja a gumialkatrészek élettartamát is.

2. A száraz belsőért
Számos idős, rozsdás karosszériájú autó fut még mindig a hazai utakon. Az apró réseken át beszivárgó pára pillanatok alatt ráfagy a belső üvegfelületekre. Ez ellen már beszálláskor védekezhet: mielőtt beül az autóba alaposan verje le lábáról a havat. A gyári padlószőnyeg alá helyezzen több rétegben újságpapírt. Ez felszívja a vizet, és betömi a padlólemez apró repedéseit is. A víz az ablakok elfáradt tömítései mellet is bejuthat, ezt ragasztással akadályozhatja meg. A beavatkozás sikerességét az autómosóban ellenőrizheti.

3. Ablaktörlő és szélvédő
Védje meg az éjszakai fagyoktól az ablaktörlők gumibetétjét és a szélvédőt is. Előbbi odafagyhat az üveghez, ami sérülést okoz amikor lefeszíti a gumit az ablakról. A sérült, megkeményedett gumik megkarcolhatják az üveget. Este hajtsa fel a lapátokat, és takarja le a szélvédőt. Erre egy vastag kartonpapír, vagy egy kiselejtezett pokróc is tökéletesen megfelel. Aki biztosra akar menni, vásárolhat speciális fagyvédő ablakfóliát.

4. A zár fagymentesítése
Mosás után, hóesésben vagy párás időben gyakran befagyhatnak az ajtózárak. Ha másképp nem megy, ragassza le a kulcslukakat szigetelőszalaggal. Ezt indulás előtt is megteheti, hogy a menetszél se préseljen vizet a zárakba. Természetesen a jégoldó zárolajozó is hatékony megoldás, de a legjobb a megelőzés. A zárat hetente egyszer érdemes víztaszító szerrel bepermetezni, így még a legzordabb időben sem fagyhat be.

5. Motor és akkumulátor
Az aksik rendkívül gyenge teljesítményt nyújtanak hidegben. Fagypontnál a telep kapacitása csupán 80 százalékos, miközben az indításhoz 150 százalékos teljesítmény szükséges. Ráadásul a dermedt olaj jobban ellenáll, így a mozgó alkatrészek nehezebben mozdulnak. Télre ezért „hígabb”, vagyis kisebb viszkozitású – 5W vagy 0W jelzésű – motorolajat használjon. Az akkumulátor folyadékszintjét is rendszeresen ellenőrizze, és ügyeljen rá, hogy az elektromos csatlakozások felülete is tiszta legyen. A rozsdásodást szilikonzsíros ápolással kerülheti el.

6. Kaparó helyett jégoldó
A szélvédőn és az ablakokon a műanyag jégkaparó nem hagy sérülést. A lerakódott szennyeződés viszont annál inkább. A felület tisztítása közben a lerakódott homokszemcsék megkarcolhatják az üveget, és az ablaktörlő lapátot is károsíthatják. Ezért a jégkaparó helyett ajánlatosabb jégoldó sprayt használni.

7. Fűtés, de okosan
A szabad ég alatt parkolók ádáz ellensége a nedvesség miatti jegesedés. A gyors és eredményes fagy- és páramentesítés a szélvédőre irányított meleg levegővel érhető el. A fűtőventillátor hatásfoka a felesleges szellőzőrostélyok bezárásával fokozható. Fagypont felett a klímaberendezés és a fűtés egyidejű működtetésével pillanatok alatt leszáríthatók a párás üvegfelületek.

8. Fagyálló szélvédőmosó és hűtőfolyadék
A gyárilag bekevert szélvédőmosók általában mínusz húsz fokig használhatók. Az elmúlt napok szibériai hidege és a következő hetekre előrejelzett újabb lehűlések miatt azonban érdemes ennél is alacsonyabb dermedéspontra bekeverni a tisztítószert. Menet közben ugyanis az üvegre porlasztott folyadék azonnal jeges bevonatot képez a szélvédőn. A motor hűtőfolyadékát is alacsonyabb hőmérsékletre kell beállítani, mert a talaj mentén még az előrejelzettnél is hidegebb lehet.

9. Lámpatisztítás
A piszkos lámpabúra annyira letompítja a fényt, hogy az autó előtt csak néhány métert képes megvilágítani a fényszóró. Nedves időben minden megálláskor törölgesse át a világítótesteket, elől és hátul egyaránt. Ellenőrizze az irányjelzőket is. A tisztogatást még akkor se hanyagolja el, ha a központi fényszórók búráját az ablakmosó működtetésekor lapátok, vagy vízsugár öblíti le. A hátsó lámpákat, és az indexeket ebben az esetben sem szabad elhanyagolnia.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!