2014.04.04. 18:37
Újabb érvágást és hosszú műszakokat emlegetnek a taxisok
Az éjszakai buszjáratok sűrítése, bérletesek számára ingyenessé tétele újabb érvágás volt a taxisok egy részének. A korábban sokat éjszakázók egy része nappal is autózik, pedig így is sokan vannak a szűkülő piacon.
– Az amúgy is minimumra esett forgalmam húsz százalékkal csökkent az elmúlt hónapokban, mióta sűrítették Pécsett a helyi éjszakai buszjáratokat – panaszolta lapunknak egy pécsi taxis.
Azzal egyetért, hogy a közbiztonsági intézkedések részeként éjszakai járatokat is közlekedtetnek, de az egész éjjel járó buszok „betettek” nekik. Ennél nagyobb baj szerinte, hogy olyan helyzetben történt mindez, amikor már szinte a padlón voltak.
A miértekről kérdezve úgy felelt, jelentősen csökkent a pécsi egyetemisták száma, a helyi gazdaság általános helyzete nem jó, „Pécs nem dübörög”, így a helyi lakosság is átlag alatt veszi igénybe szolgáltatásaikat, és a turisták sem lepték el Pécset 2010 után, jóval kevesebb a szórakozóhely és a buli is, és már a külföldiek sem mennek el az éjszakába úgy, mint régebben.
A belvárosi új drosztok nem váltották ki a régi központi helyeket, miközben sok a taxis.
Az éjszakában dolgozó férfinak felvetettük, hogy bár nálunk mindig mindenki panaszkodik, tapasztalataink szerint a taxisok többségét a nagy átlag nem sajnálja, sőt. Saját példáját hozta fel erre, amit általánosnak vél: most még kis pluszban van, de a tisztes megélhetés már a múlté, pedig folyamatosan éjszakázik. Sokat befektetett a vállalkozásba, így nappali műszakot is vállal.
Más taxisok is osztották legtöbb gondolatát, senki sem látta derűsen a helyzetet. Aki nem panaszkodott, két évtizede fuvarozik, viszonylag sok törzsvendége van, s gyakran posztol a főbb, belvárosi drosztokon.
A tarifák már az önköltségi ár közelében vannak
– Valóban sok gépkocsivezetőnk panaszkodik, akik éjjel szolgálnak, közülük többen vállalnak hosszabb, nappalba nyúló szolgálatot, vagy mentek át nappalisba – erősítette meg a különböző társaságok sofőrjei által elmondottakat Kovács József, a Pannon Volán Taxi Kft. ügyvezetője.
Ez azért is nagy gond szerinte, mert Pécsett bő százzal több drosztengedély van kiadva az ideálisnál, ma mintegy 290 főnek, miközben a 150 ezres városban 150–170 taxis tudna megélni tisztességesen – persze a mostaninál valamivel jobb gazdasági környezetben. Az ezer lakosra vetített egy taxis külföldön is általánosan elfogadott. Pécsett volt kísérlet arra, hogy 200 főben maximálják a létszámot, de néhány helyi taxis ezt „megfúrta” a versenyhivatalnál, mert családtagjaiknak akartak helyet. A csökkenő kereslet miatt tarifáik nem sokkal az önköltségi ár felett vannak.
Nem kerül többe
Nem jelent többletköltséget az éjszakai járatok bevezetése a Tüke Busznak, mert nemcsak bérletesek használják, hanem jegyet is váltanak sokan, mondták az önkormányzati cégnél. Továbbá az éjszakai járatok tavaly júniusi bevezetésekor azokra a korábban is működtetett éjjeli szolgálati járatokra építettek, melyeket a szélesebb utazóközönség nem használhatott. A járatok népszerűek: az indulás óta 12 ezerről 15 ezerre nőtt az utasok száma.