2014.12.02. 13:42
Portfólió: lejárt a határidő
November 30-ig készíthették el és tölthették fel pedagógusportfólióikat azok a tanárok, tanítók és óvodapedagógusok, akik szerepelnek a miniszter által kiadott 2015-ös minősítési tervben.
Erre a pedagógus-szakvizsgával és nyolc év szakmai gyakorlattal, vagy legalább 30 év szakmai gyakorlattal rendelkező tanárok jelentkezhettek. A minősítési eljárás jövőre lesz, a sikeres „vizsgázók” pedig 2016. január 1-jétől kerülhetnek a pedagógus II. kategóriába, amely magasabb fizetéssel is jár.
A pedagógus-életpályamodell tavaly szeptemberi bevezetésével minden tanárt a – gyakornoki után a legalacsonyabb fizetéssel járó – pedagógus I. kategóriába soroltak. Annak, aki magasabb kategóriába szeretne kerülni, portfóliót kell készítenie és minősítési eljáráson kell részt vennie.
Első körben azok a pedagógusok tölthették fel a portfóliójukat idén április 30-ig, akiknek legalább 14 éves szakmai gyakorlatuk és szakvizsgájuk volt. Ők már jövő január 1-jétől a pedagógus II. kategóriába kerülhetnek.
De mi lesz azokkal a tanárokkal, akik határidőre nem készültek el a szakmai önéletrajzzal, a tematikus tervekkel, a csoportprofillal, az intézményi környezet bemutatásával, a szakmai életút értékelésével?
Lapunk kérdésére Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének pécsi ügyvivője elmondta, a minősítési eljárást ebben az esetben egy alkalommal megismételhetik, azonban csak újabb két év szakmai gyakorlat megszerzése után kerülhet erre sor. Ugyanakkor ezért már fizetni is kell, a vizsgadíj a minimálbér hetven százaléka. Van egy másik határidő is, a minősítési eljárást legkésőbb a Pedagógus I. fokozat megszerzésétől számított tizenegy év szakmai gyakorlat után meg kell kezdeni.
Gimnáziumi tanár, 25 éves tanítási tapasztalattal
– Nemcsak a szakvizsgát igazoló bizonyítványokat, illetve a különböző végzettségekről szóló dokumentumokat kell feltölteni a portfólióba, hanem óravázlatokat, tanulmányokat, saját fejlesztésű, tanulást segítő módszereket, gyakorlati fogásokat is. Ezek mind olyan személyes szellemi termékek, amelyekben a pedagógus évtizedek tapasztalatát halmozta fel. Ezt a nagyon komoly szakmai tudást pedig – a feltöltés révén – betesszük egy közös kalapba, így az állam ingyen juthat hatalmas szellemi értékhez.
Középiskolai tanár, 8 éves tapasztalat
– Gyakorlatilag még a pályám elején vagyok, ezért igyekeztem minél előbb feltölteni a portfóliómat, és minden szakmai elvárást maximálisan figyelembe vettem. Sőt, a későbbiekben pedig szeretném elérni a mesterfokozatot. Úgy gondolom, ahhoz a besoroláshoz elfogadható fizetés tartozik a pedagógus-bértábla szerint. Remélem, hogy nemcsak papíron felelek majd meg a pedagógus II. kritériumoknak, hanem ténylegesen is megkaphatom ezt a besorolást, és lesz rá megfelelő fedezet is a központi költségvetésből.
Általános iskolai tanár, 30 éves tapasztalat
– Már az életpályamodell bevezetésével megrövidítettek bennünket, mert függetlenül a megszerzett szakvizsgától, az elért tudományos fokozattól és a letanított évek számától, minden tanárt az I-es kategóriába soroltak. Emiatt – bár összességében a pedagógusok átlagfizetése emelkedett – sokunk bére csökkent, pont azoké, akik folyamatosan képezték magukat, összetettebb feladatokat láttak el, s emiatt bérpótlékokat kaptak a korábbi rendszerben. Ezt a pénzt „csoportosították át” a mi kárunkra.