Egyéb

2005.09.15. 00:00

A szervezet éjszaka sem pihen

Testünk számára létfontosságú a rendszeres, nyugodt alvás. Ennek hiányában csökken a teljesítőképességünk, ingerlékenyek és kimerültek leszünk. Nemcsak az alvás mennyisége, hanem a minősége is meghatározó tényező.

BAMA

[caption id="" align="alignleft" width="248"] Pihentető alvás nélkül a munkavégzés sem lehet hatékony
[/caption]Az alvás biztosítja a gyermekek növekedését, a felnőtteknél pedig a sejtek megújításában működik közre. Ezzel magyarázható, hogy miért érezzük az alvás szükségét, amikor betegek vagyunk. Saját szervezetünk kényszerít minket ilyenkor a lassításra, hogy eredményesebb legyen a küzdelem a baktériumokkal és a vírusokkal.

Számos szakértő úgy tartja, az álom többek között arra szolgál, hogy elménk feldolgozza a napközben megélt problémákat. Ilyenkor birkózunk meg olyan érzelmekkel, mint a harag, a féltékenység és a frusztráció, annak érdekében, hogy ezek ne halmozódjanak fel bennünk, és stressz formájában ne okozhassanak kárt. Sok ember viszont úgy gondolja, hogy az álom misztikusabb dolog, amely az embert összekapcsolja egyfajta szellemi világgal. Mások a jövőt igyekeznek kiolvasni belőle.

Az alvásnak különböző szakaszai vannak. Az ellazulást, majd az álomszerű epizódokat követi a mély alvás. A test ekkor regenerálja szöveteit, és állítja helyre energiaszintjét. Erre a szakaszra kamaszkorban, illetve terhesség idején van a legnagyobb szükség. Az álomlátó szakaszra az éjszaka második felében kerül sor. Aki hisz abban, hogy álmai segíthetnek a problémák megoldásában, összpontosítson erre a periódusra. Az igazán jó éjszakai pihenéshez természetesen valamennyi szakaszra szükség van. Az alváshiány lassíthatja a reakcióidőt, továbbá fáradtságot, lehangoltságot okozhat, és csökkenti a szellemi teljesítőképességet. Normális esetben ez szerencsére könnyen korrigálható egy kiadós alvással.

Kilenc vagy annál több óra alvás nem feltétlenül egészséges. A legtöbb embernek ugyanis elég csupán hét óra nyugodt alvás. A jó éjszaka vidámabbá, kiegyensúlyozottabbá tesz. Azok, akik hat óránál kevesebbet, illetve tíz óránál többet alszanak, ingerlékenyebbek.

Kipihent vagy sem?

Ha az alábbiak közül kettő vagy több állítás igaz önre, akkor valószínűleg nem alszik eleget, vagy legalábbis nem a megfelelő módon. Nehezen ébred, hiába csörög az óra. Lassan, kelletlenül kászálódik ki az ágyból. Úgy emlékszik, korábban több energiája volt. Hétvégeken sokáig alszik. A nap folyamán rendszeresen koffeinre, nikotinra vagy egyéb serkentőkre van szüksége. Többször elszundít. Gyakran ásít napközben. Karikás a szeme.

Ennek hiányában csökken a teljesítőképességünk, ingerlékenyek és kimerültek leszünk. Nemcsak az alvás mennyisége, hanem a minősége is meghatározó tényező. Kipihent vagy sem? Ha az alábbiak közül kettő vagy több állítás igaz önre, akkor valószínűleg nem alszik eleget, vagy legalábbis nem a megfelelő módon.

Nehezen ébred, hiába csörög az óra.

Lassan, kelletlenül kászálódik ki az ágyból.

Úgy emlékszik, korábban több energiája volt.

Hétvégeken sokáig alszik.

A nap folyamán rendszeresen koffeinre, nikotinra vagy egyéb serkentőkre van szüksége.

Többször elszundít.

Gyakran ásít napközben.

Karikás a szeme. Pihentető alvás nélkül a munkavégzés sem lehet hatékony -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!