Egyéb

2005.09.21. 00:00

Egy szikrányi újdonság Koreából

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy kisautó, úgy hívták, hogy Daewoo Matiz. Volt neki sok-sok rajongója, és most, hogy új néven újjászületett, még többet is szerezhet.

Auto Bild Magyarország

[caption id="" align="alignright" width="320"] A vonalvezetés ismerős, mégsem unalmas. A nagyobb testvért a színre fújt lökhárítói különböztetik meg a 800 köbcentis változattól. Ajtóvédő díszcsíkot és hátsó ablaktörlő lapátot azonban mindkét modell kapott.
[/caption]Rohan az idő, alig hinnénk, de már hét éve, hogy megjelent a magyar utakon a Daewoo Matiz. Kezdetben nem is nagyon tudtak vele mit kezdeni a motorizáció furcsaságait nehezen befogadó hazánk fiai, aztán persze, mint sok minden mást, a Matizt is megszerették. Olyannyira, hogy a közönség az egyik legnépszerűbb lóti-futi kiskocsivá tette a dél-koreai cég termékét. A Daewoo Matiz azonban a globalizáció áldozata lett, de szerencsére csak átmenetileg, és csupán a nevét illetően. Miután a Chevrolet egyesült a Daewoo-val, a Matiz is visszatért, kívül-belül kicsinosítva, és immár Chevrolet Spark néven. A Szikra – ezt jelenti ugyanis az angol spark szó – pedig várhatóan ismét szerelemre lobbantja a vevők szívét, tudniillik felettébb jól sikerült két termékkel rajtol az új modell. Kettővel, hiszen egyszerre került forgalomba egy egészen kicsi, 800 köbcentis, és egy cseppnyivel nagyobb, egyliteres változat. Sok különbség azért nincs köztük, de mégsem kell éles szemű szakértőnek lenni ahhoz, hogy messziről felismerjük, melyik változat fut velünk szemben az utcán.

A Sparkot nem nehéz felismernie annak, aki korábban látott már Matizt, márpedig az elődből rengeteg rója a hazai utakat. A Daewoo-t az olasz tervező, Giugiaro tervezte, aki nem kis név a szakmában. Az olyan jól sikerült mesterműveket, mint amilyen a Matiz is volt, pedig ajánlott békében hagyni. Ennek megfelelően, bár a Sparknak önálló karaktere van, érezhetjük, hogy ezekkel a vonalakkal már találkoztunk korábban. Belül viszont lényegesen komolyabb a változás. A legszembetűnőbb az, hogy a központi műszeregység nem a vezetővel szemben, hanem középen, a műszerfal tetején kapott helyet, ami valóban nagyon trendi, bár a kevésbé rutinos vezetők tekintetükkel hajlamosak lehetnek elkalandozni a jobb oldal felé. A sofőrrel szemben egy LED-es kijelző van néhány alapinformációval. Az egyliteres változat belül valamivel komfortosabb, több a szövet, kevesebb a műanyag.

A nagyobb „tesó” felszereltségét tekintve is jobban el van eresztve. Szériatartozék benne a szervokormány, az ABS, az első elektromos ablakemelő, a távirányítású központi zár és a légkondicionáló, összesen 285 ezer forintnyi extra, ami nem elhanyagolható szempont autóvásárlásnál. Feltétlenül piros pont jár a gyártónak, amiért mindkét változat hátsó üléseit ellátta Isofix gyermekülés-rögzítő pántokkal. Talán meglepő, de a motorok versengését, a kisebb, 0,8 literes változat nyeri. Igaz, hogy hosszú távon jobban kihasználható az 1,0 literes 65,5 lóereje és magasabb végsebessége, viszont a 0,8-as fogékonyabb a sofőr utasításaira, jobban reagál a gázadásokra, és jóval kezelhetőbb is. Kisebb fordulatszám mellett nem teljesít felejthetetlenül a nyolcdecis motor, de 3000-es percenkénti fordulat fölött megtáltosodik, és azt sem bánja, ha keményebben odalépünk neki.  Hangja végig kellemes marad, ötezres fordulatszám fölött sem kezd bántó visításba. Az egyliteres változat sík terepen jó néhány kellemes percet tud szerezni, viszont, amint elkezd emelkedni a terep, gyorsan elfogy belőle a szufla. Mindkét modellhez
remekül eltalált ötfokozatú váltó jár.

Mivel a Sparkot nem nagycsaládosok közép-európai körutazásaihoz találták ki, a csomagtartója sem túlzottan jelentős. Arra viszont alapállapotban is elég, hogy a fiatal házasok elintézzék heti bevásárlásaikat, vagy leruccanjanak a Balatonra egy hoszszú hétvégére. A 60/40 arányban dönthető hátsó ülések eltüntetése után pedig még a havernak is segíthetünk hazavinni az új hűtőszekrényt.

Technikai adatok

Chevrolet Spark 0,8 6V 1,0 8V Lökettérfogat 796 cm3 995 cm3 Henger/szelep 3/6 4/8 Teljesítmény 51 LE 65,5 LE Nyomaték 71,5/4400 91/4200 Saját tömeg 775 kg 795 kg Csomagtér min./max. 170/845 liter Gyorsulás 18,2 mp 14,1 mp Max. sebesség 145 km/h 156 km/h Fogyasztás 6,9/4,2 l 7,2/4,7 l

Chevrolet Spark 0,8 6V 1,0 8V

Lökettérfogat 796 cm3 995 cm3

Henger/szelep 3/6 4/8

Teljesítmény 51 LE 65,5 LE

Nyomaték 71,5/4400 91/4200

Saját tömeg 775 kg 795 kg

Csomagtér min./max. 170/845 liter

Gyorsulás 18,2 mp 14,1 mp

Max. sebesség 145 km/h 156 km/h

Fogyasztás 6,9/4,2 l 7,2/4,7 l A vonalvezetés ismerős, mégsem unalmas. A nagyobb testvért a színre fújt lökhárítói különböztetik meg a 800 köbcentis változattól. Ajtóvédő díszcsíkot és hátsó ablaktörlő lapátot azonban mindkét modell kapott. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!