2008.01.29. 06:01
Autófiatalító órapörgetés
A rossznyelvek szerint a használtautók-piacán gyakoribb a kilométeróra visszapörgetés, mint a kerékcsere. A csalók leleplezése nehéz feladat.
[caption id="" align="alignleft" width="250"] fotó: Auto Bild Magyarország
[/caption]Egy Németországban végzett felmérés szerint az ottani piacon két ével ezelőtt még minden harmadik használt autó esetében manipulálták a kilométer-számlálót. A legkedveltebb márka a Mercedes, ami azért lényeges tényező, mert egy órapörgetés a felső kategóriás modelleknél akár félmillió forintos felárat eredményezhet, de átlagosan 300–400 ezer forintot biztosan nyer a csaló. A német törvényhozás éppen ezért komoly szankciókkal bünteti az órapörgetést. Ha lebukik, akár egy éves szabadságvesztésre is számíthat az eladó. Sajnos hazai helyzet sem jobb, s itt a törvény sem áll egyértelműen a vevők oldalán. Egy óra-visszapörgetés nyomán indított per nemcsak hosszú ideig tartana, de a siker is kétséges, hiszen a bizonyítás nehéz. Nem véletlenül vált igazi háttériparrá a számlálók manipulálása, még a legújabb digitális számítógép-vezérelt órákat is könnyedén tekergetik a „szakemberek”.
Közben a használt autók iránt nő a kereslet, azaz a vásárlók egyre nagyobb rétege válhat a csalók áldozatává. A gyártók hiába igyekeznek kivédeni a problémát: a pörgetők egy lépéssel mindig előttük járnak. Mire elkészül egy új védelmi rendszer, már készen áll a feltörésre szakosodott gárda. A fiatalítás óriási üzletet jelent a gengsztereknek és az eladóknak egyaránt. Megoldást csak a hazai törvények szigorítása jelenthet.
Gyanús dolgok, megnyugtató jelek
Szervizkönyv – Ha nincs, biztosan manipulálták a kilométerórát, vagy kimaradtak a kötelező karbantartások. Ha van, de a kocsi korához képest túl új, vagy a bejegyzések egy tollból származónak tűnnek, akkor a szervizkönyv is utángyártott lehet.
Kereskedő – Ha menekül a túl sok kérdés elől, nem tud felvilágosítást adni az előző tulajdonosról, vagy kérés nélkül is nagyszervizt javasol, valami gond lehet a kocsival.
Féktárcsák – A kopott tárcsa a futásteljesítményre utal. Normális használat mellett akár 200 ezer kilométert is futhat egy autó egy tárcsával. Ahol a tárcsa kopott, kivállasodott a külső pereme, ott 150 ezer kilométer legalább van az autóban.
Márkaképviseletek – A hazai márkaképviseletek alváz- és motorszám alapján sokszor tudnak felvilágosítást adni az autóról, még akkor is, ha az külföldről került az országba.
Utastér állapota – A kopott belső, a repedezett bőr és műanyag, az elvékonyodott kárpit csak a százezer felettiek klubjában jellemző. Az ilyen autóban csak akkor lehet 50 ezer kilométer, ha a tulajdonosa benne is lakik.
Céges autó nem jó autó?
Sokan óvnak a céges autóktól, holott azokat rendszeresen hordják szervízbe, nem úgy, mint a magánkézben lévő járműveket. Utóbbi esetben egy szűkösebb költségvetésű hónap miatt elmaradhat, vagy késhet az olajcsere, illetve más karbantartás. A vállalati autók vásárlásakor egy dolgot kell megjegyezni: ha ilyet kínál a kereskedő, szinte biztos, hogy legalább 100 ezer kilométer van az autóban, bármennyit mutat az óra. A cégautókat ugyanis 100–150 ezer kilométer után, illetve 3–5 évesen cserélik. Érdemes kideríteni, hogy mindenki által gyepált „kulcsos autóról”, vagy egy igazgató, osztályvezető egyszemélyes, jobban kímélt járgányáról van-e szó.