Múltidéző

2023.12.24. 07:00

Képeken meséljük el, hogy kompoztunk egykor Mohácsnál és Szekcsőnél (képek)

A vizek, vízi járművek fényképezése „hálás" téma, rendre látványos dolog. Laufer László fotóriporter sem hagyhatta ki az évtizedek során a dolgok megörökítését. A fotókon természetesen emberek, gépek mutatják be az adott pillanatot. Figyelem! Mentőöv, mentőmellény most nem kötelező, sőt még úszni tudás sem elvárás.

Pucz Péter (Mohácsi Újság.hu)

Fotó: Laufer László

Dunaszekcsőnél, 1986-ban pont az a komp ingázott, amit alábbi, első képen lehet látni. A parancsnoki, vagy talán kapitányi hídja mellett egy lengyel Nysa kisteherautóval, ami Magyarországon szinte mindenre alkalmas volt. Mentőautó, halottszállító, kisbusz is akadt belőle bőven.

Használták műhelykocsinak, vittek vele kórházi szennyest, ebédet földeken dolgozó kombájnosoknak. A közutak örökös vándora lehetett, de a folyón nem tudott átjutni, csak segítséggel.

Fotó: Laufer László

Mohács felől, irány a szigeti oldal, még 1982-ből. Oda, ahol már egy másik világ kezdődik. A nagy magyar síkság is ott indul, még akkor is, ha Baranya része. Három NDK-s Trabant is helyet követelt magának, de az élen a már említett lengyel eredetű mentőkocsi vár arra, hogy kikössenek. Legalább két kerékpár is része lett az alkotásnak.

Fotó: Laufer László

A Lada kapta el a legjobban a rajtot 1989-ben, a mohácsi oldalon. A második sorban, a Skoda mellett beragadt egy Volkswagen Westfalia furgon. Lassan azért a rendszerváltás szele már egy cseppnyit érződött a gépparkon. A cseh személyautó korábban még menőnek számított.A rajta lévő csomagok eredetét nem sikerült megfejteni, akár turisták is lehettek volna. A bringás bácsi a bal alsó sarokban viszont nem siette el a partraszállást, úgy gondolta, jobb a békesség.

Fotó: Laufer László

Egy 1994-es pillanatkép azt örökítette meg, amikor felújították a mohácsi kikötőt. Egy pillanatra úgy tűnhet, a kerékpárosok húzzák a „szenvedő" IFA tehergépkocsit, ami egy pótkocsit vontat, nem túlzott lendülettel. Igaz, az emelkedő komoly erőpróbát jelentett a keletnémet robosztus gépnek.

Fotó: Laufer László

Újmohács néven szolgált az kishajó, ami 1991-ben mozgatta a dunaszekcsői kompot. A középpontban, a fedélzeten egy román ARO kisteherautóval, hogy a kép minél változatosabb legyen a márkák csatájában. A sofőrök nyilván a szabályt követően, a kocsik mellett álldogáltak, bár lehet, csak a párás levegőt akarták beszippantani, pár percnyi pihenőjük alatt.

Fotó: Laufer László

Rengeteg utassal a fedélzetén indult a járat 1997-ben a Dunán, Mohácsnál. A Nepomuki Szent János ünnepség keretében remek hangulatban hajóztak a folyón. A jobb alsó sarokban lévő személy, minden ellenkező híreszteléssel szemben nem Piszkos Fred, bár a csíkos felsője lehetett volna a ponyvaregények főhőséi is.

Fotó: Laufer László

Komoly felelősség hajón, kompon szolgálni. Igaz, nem mindig a kormánykereket tekerik a munkatársak, az a kormányos feladata. Történt mindez Mohácsnál, 1997-ben, miközben egy uszály is „elrobogott" a Dunán, a déli határ felé. Szerencsére a két jármű elkerülte egymást, mert azért az sem közömbös, ki mikor, merre kalandozik a vízen, hosszában, illetve keresztben.

Fotó: Laufer László

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában