2022.02.03. 07:00
Átvenné a pogányi reptér területét is a magyar állam
Fónagy János államtitkárral tárgyalt a napokban a Baranya megyei fejlesztési biztos a pogányi légikikötőről. Kővári János a Dunántúli Naplónak elmondta, a komolyabb fejlesztésekhez szükséges, hogy a cég után a terület is állami tulajdonba kerüljön.
Juhász Zoltánnak, Pogány polgármesterének kérésére jártam a minap Fónagy János államtitkárnál, a település ugyanis szeretne jó egyezséget kötni a kormánnyal a terület átadásáról – mondta Kővári János megyei fejlesztési biztos a lapunknak.
Hozzátette, amennyiben a pécsi városvezetés is igényli ebben a segítségét, szívesen a rendelkezésükre áll.
Közölte, a kormány nemrég megkötötte a megállapodást a pécsi önkormányzattal a pogányi repteret működtető cég többségi tulajdonának átvételére, és már a körülbelül 980 millió forintos vételárat is rendezte.
De mi szüksége van a cég után az államnak a területre is, amelyen jelenleg a pécsi és a pogányi önkormányzat osztozik? A megyei fejlesztési biztos elmondta, a fejlesztések így zökkenőmentesen haladhatnának, hiszen nem kellene minden alkalommal újra és újra megegyezniük a feleknek.
Kővári hangsúlyozta, ez nem azt jelenti, hogy az állam olyan beruházásokat hajtana ott végre, ami a helyiek kárára történne, hiszen az engedélyeztetési folyamatokat akkor is végig kellene csinálni, tehát a környezetvédelmi szempontoknak ugyanúgy meg kell majd felelni, ahogy a zajhatások, fényhatások sem léphetik át a kritikus szintet.
– Egy jól működő repülőtérnek legalább száz kilométeres vonzáskörzete van – nyilatkozta korábban lapunknak Rabb Szabolcs, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára a reptér állami átvételével kapcsolatban. Kifejtette, ebben a száz kilométeres sugárban a reptér sikeres megújítása mindenhol érezhető hatással lenne a gazdaságra.
– A külföldi egyetemisták és szüleik mellett célszerű a foglalkoztatotti létszám tekintetében nem túl nagy, de a megyében jelen levő külföldi befektetőkre, multikra és a megyében működő exportképes családi vállalkozásokra építeni – vélekedett Rabb Szabolcs.
A főtitkár felhívta a figyelmet arra is, hogy a Pécs–Pogány Repülőtér fejlesztésénél nem csak az az egyedüli fontos szempont, hogy az intézmény önmagában nyereséges legyen, hiszen a térség számára az a lényeges kérdés, hogy a reptér képes lesz-e fellendíteni a helyi gazdaságot.
A baloldali tehetetlenség szimbóluma
– A félkész repülőtér csak egy torzó, az állam reménybeli szerepvállalásával viszont a pécsi és baranyai gazdaságfejlesztés egyik nagyon fontos motorja lehet, s abban is bízom, hogy a kormányzat lépéseket tesz a korszerűsítése, bővítése ügyében is – hangoztatta még tavaly nyáron Hoppál Péter, Pécs és környéke fideszes országgyűlési képviselője.
A politikus akkor azon véleményét sem tartotta magában, miszerint a reptér a baloldal bénázásának egyik szimbóluma a kormányzati segítséggel lebontott Magasház és az Expo Center mellett.
Sokan úgy vélik, már a tervezőasztalon hiba történt, hiszen az 1500 méteres kifutó túl rövid ahhoz, hogy a nagyobb utasszállítók le- és felszállásra használják.