Hírek

2004.11.03. 06:13

Már nem luxus a repülés

A fapados légitársaságok általában nem a főreptereket használják. A közhiedelemmel ellentétben mégsem mindig kerül többe bejutni innen a városközpontba.

Hajnal László

A fapados társaságok ajánlatainál ugyanakkor érdemes néhány dolgot nem elfelejteni. Az igen vonzó, néha már egy forinton, de gyakran 5990 forinton hirdetett utak egy irányra szólnak, s nem tartalmazzák a repülőtéri illetéket.

Ez például London esetén több mint 7 ezer forint, ha pedig vissza is repülővel jövünk, együttesen már meghaladja a 13 ezer forintot. Ha megtehetjük, minél előbb próbáljuk meg interneten lefoglalni a jegyet, akkor ugyanis jó esélyünk van az olcsóbb jegyek megszerzésére. Szintén a fapados társaságokat jellemzi, hogy néhány kivételtől eltekintve nem fizetik vissza a jegy árát, ha valami miatt nem tudunk utazni. Arra sincs mindegyiknél garancia, hogy átírják más időpontra a jegyet. A gépek magas kihasználtsága miatt a fapadosoknál gyakrabban fordulhatnak elő késések, ami akkor lehet főleg kínos, ha csatlakozó géppel mennénk tovább.

További jellegzetességük az olcsó üzemeltetésű járatoknak, hogy nem a fő repülőtereket használják, mert azok túl drágák számukra. Ezért fordulhat elő, hogy van olyan fapados, amelyik Frankfurtba hirdeti meg a célt, miközben a várostól 120 kilométerre lévő repülőtéren száll le a gép. London esetében ez nem ilyen súlyos, ugyanis a fő reptereknek számító Heathrow vagy Gatwick egyáltalán nincs közelebb, mint Luton vagy Stansted. Időben majdnem mindegyikről 35-45 perc alatt lehet beérni vonattal Londonba, s a vonatjegy árában sincs lényeges különbség.

Ferihegy ebből a szempontból kimagaslóan jó célállomás a fapadosok számára, hiszen az összes hagyományos légitársaság is ezt a légikikötőt használja. Ennek az az oka, hogy Ferihegyen kívül szinte egyetlen repülőtér sincs a körzetben, sőt az egész országban, ami tömegesen éjjel-nappal fogadhatná a gépeket. Jövő nyáron a feújított Ferihegy 1 igazi bázisává válhat a fapadosoknak. Évente kétmillió utast tud majd fogadni, ami néhány évig elegendőnek tűnik a növekvő igények kielégítéséhez. Részesedésük ugyanis töretlenül nő. Ma már minden kilencedik utas velük repül.

Korszerű gépeken visszafogott ellátás

Nevükkel ellentétben a fapados légitársaságok zöme a legkorszerűbb és legfiatalabb gépparkkal rendelkezik. Olcsóságukat leginkább annak köszönhetik, hogy a többieknél gyorsabban forgatják a gépeiket. Egy nap akár nyolcszor is felszállhatnak repülőik, szemben a hagyományosak négy útjával. Jóval kisebb adminisztrációt tartanak,

s azt sem méregdrága irodaépületekben. Jegyfoglalás szinte kizárólag az interneten történik. A gépeken nincs ellátás, de ha van, akkor fizetni kell érte.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!