Hírek

2005.01.07. 05:23

Kell a katalizátor, de nincs

A főváros egyetlen Trabant-szervizében nincs katalizátor. Ami azért érdekes, mert júliustól már csak katalizátorral lehet levizsgáztatni a kétütemű járműveket. Ez alól csak a mozgáskorlátozottak és a nyugdíjasok kaptak felmentést.

Bán Károly

[caption id="" align="alignleft" width="250"] A főváros egyetlen Trabant-szervizében nincs katalizátor. Ami azért érdekes, mert júliustól már csak katalizátorral lehet levizsgáztatni a kétütemű járműveket. Ez alól csak a mozgáskorlátozottak és a nyugdíjasok kaptak felmentést.
[/caption]Egyelőre csak azoknak kötelező katalizátort szereltetni a járműbe, akik 2004. július elseje után vásároltak kétütemű autót. Ilyen baleset azonban csak azokkal fordult elő, akik nem ismerték a rendeletet, vagy a fejük tetejére estek – állítja Muczán Gábor, a Trabant–Wartburg Klub elnöke. Legfeljebb százan lehetnek. A régi trabantosok, wartburgosok 2007 végéig haladékot kaptak, csak 2008. január elseje után lesz számukra kötelező a katalizátor beszerelése, illetve a jármű motorjának négyüteművé történő átalakítása.
Annak a száznak vagy legfeljebb néhány száznak sem biztos, hogy megéri a befektetés, hisz egy katalizátor beszerelése munkadíjjal együtt csaknem 50 ezer forint. Már ha kapható katalizátor. A főváros egyetlen Trabant-szervizében történetesen nincs. Nem lehet kapni, magyarázza ifj. Ninausz György, a Ninausz-szerviz vezetője. Ha pedig a trabantos hoz magával a piacon megvásárolható monolit katalizátort, azt a szervizben bele sem teszik, mert egy év alatt besül, s a kuncsaft hozza is viszsza. Erre nem vállalunk garanciát – teszi hozzá –, inkább be sem építjük.
– Akivel én kapcsolatban állok, az nem gyárt katalizátort, mert nincs rá kereslet. Aki meg gyárt, azé a kutyának sem kell, mert minden trabantos tudja, hogy a kerámiából készült katalizátor az első születésnapját sem éri meg – avat be bennünket a kétütemű valóságba.
Ivacs István igazi trabantos. Hosszú ideje közlekedik kétütemű járművekkel. Mint mondja, sohasem cserélné le a járgányát egy Suzukira sem. A legnagyobb ökör lennék a Földön, ha ezt tenném, s az én Trabantom a bontóba sem fog eljutni soha. Nekem pöfög majd, ameddig csak bírom. Ivacs István egyszer már szereltetett a járművébe katalizátort. Azt korábban még tizenkétezer forintért tudta megvásárolni. Akkor az állam ötezer forint támogatást nyújtott ehhez.
Eredetileg 2005 júliusáig kaptak haladékot a trabantosok, de aztán a környezetvédelmi tárca szociális okokból két és fél évvel kitolta a határidőt – ismeri el Bibók Zsuzsanna, a levegőtisztaság-védelmi főosztály vezetője. Viszont, aki 2004 júliusa után vásárol kétütemű járművet, annak már nincs haladék. Július után csak katalizátorral felszerelt járművel dúdolhatja a régi slágert: „Trabanttal szállni élvezet...”

Kétszázezret költött rá

Három év múlva, ha egy most készülő törvénytervezetet elfogadnak, már az utcán sem állhatnak olyan Trabantok, amelyekbe nem szereltek katalizátort. Következésképp veszélyes hulladéknak minősülnek majd.

A többség a darálóban végzi. Engem ez nem érint – mondja Muczán Gábor, aki kocsiját négyüteművé alakította át. Ennek költsége 200 ezer forint, a kocsi értékének a sokszorosa, hisz a legtöbb járgányt már 10 ezer forintért sem lehet eladni. 2008 után már csak hobbiból tartják meg néhányan az autót – jósolja a Trabant Klub elnöke.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!