Hírek

2005.07.02. 06:22

Dunába zuhant a tűzoltó

A nyári kánikulában egyre több a közúti baleset hazánkban. A biztonsági öv állandó használatával azonban csökkenthető a sérülés kockázata.

Vég Márton

[caption id="" align="alignleft" width="209"] Most csak a sajtó képviselői miatt hajtott az autó a folyóba. Lendületet vett a sofőr és elindult a rakparton…
[/caption]Még a hajam sem lett vizes, pedig az ablakon keresztül másztam ki – mondta nevetve Marosvári Csaba, a Fővárosi Tűzoltóság őrnagya. Erre a jókedvű kijelentésre azután ragadtatta magát a tűzoltó, hogy egy igencsak „leszázalékolt” állapotban lévő Volkswagen Golf típusú gépkocsival belehajtott a Dunában. A merész mutatványt a Magyar Honvédség újpesti hadikikötőjében mutatta be a frissen kinevezett „kaszkadőr”. Itt tartott ugyanis nyárköszöntő rendezvényt az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsága. A német népautó három rozsdásodó aknamentesítő hadihajó közelében csapódott a vízbe.
A magabiztos sofőr nem esett pánikba, és a letekert ablakon keresztül elhagyta a bugyborékolva süllyedő járművet. – Az autó soha nem merül el azonnal. Öt perc legalább eltelik, amíg a jármű megtelik vízzel. Ennyi idő áll rendelkezésre a menekülésre. Tehát bőven volt idő kikapcsolni a biztonsági övet – számol be élményeiről Marosvári Csaba. A hangsúly a biztonsági övön volt. A bemutatót követő beszélgetés témáját ugyanis az életmentő öv szolgáltatta. – Statisztikailag bizonyított, hogy a nyári hónapokban emelkedik a balesetek száma. A halálos, illetve súlyos sérüléssel járó esetek drasztikusan csökkenhetnének, ha az utasok használnák az övet. Magyarországon azonban sajnos csak minden második autós él ezzel a kötelező szabállyal – mondja Hatala József rendőr tábornok.

Az ORFK közbiztonsági főigazgatója elmondta: a köztudatban számos tévhit él a biztonsági övvel kapcsolatban. Ennek is köszönhető, hogy az elmúlt öt évben folyamatosan romlik a közlekedésbiztonság. – A jól kitámasztott végtagokkal nem fékezhető az ütközés pillanatában a test. Mivel ilyenkor a testsúly harmincszorosát kellene megtartani. Sok ember szerint a légzsák beszerelése bőven elegendő. Ez nem igaz. A biztonsági öv és a légzsák csak együtt nyújt védelmet – cáfol rá a hiedelmekre Hatala József.

A rendőrség felmérése szerint, ha valamennyi járműben utazó bekötné magát, akkor hazánkban minimum kétszázötven ember életét lehetne megmenteni évente. – Az év végéig tartó kampányunkkal egy veszedelmes magyar beidegződést akarunk felszámolni. Nem szükségszerű ugyanis, hogy 1500 embernek meg kell halnia az utakon. A közlekedés mindegyik műfaja veszélyes, de a biztonsági eszközök használata bizonyítottan csökkentik a kockázatot – mondja határozottan a tábornok. A demonstratív bemutató után fél órával már partra is vontatták a „kísérleti nyulat”, így megnyugodhattak a környezetvédők. Így tettek a felzaklatott békák és kacsák is.

Külföldön bekötik

A biztonsági öv ellenőrzésén kívül a rendőrök a menet közbeni telefonálást és a gyermekülés használatát fogják kiemelten figyelni. A skandináv országokban, Nagy-Britanniában, Németországban és Ausztriában 90 százalék felett van az övet használók aránya. A szakemberek szerint az a legfontosabb, hogy a baleset során, illetve után ne essünk pánikba. Sok sérüléshez sajnos ez az ösztönös viselkedés vezet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!