Hírek

2005.07.25. 00:00

Emelik az árat a taxisok

Nem bírják tovább a budapesti taxitársaságok az örökös benzináremelést, augusztustól megemelik tarifájukat. Átlagosan 10-20 forinttal kerül majd többe kilométerenként a taxizás.

Vajta Zoltán

[caption id="" align="alignleft" width="319"] Grünvald László (58), Farkas Tamás (57) és Csicsa Zoltán (33). Szerintük sokáig ez így nem mehet tovább, a taxisok bevétele egyre kevesebb.
[/caption]A taxitársaságok még a 230 forintos benzinárakhoz szabták a jelenleg is használt viteldíjakat. Többnyire 170-180 forintért viszik az utasokat. Augusztustól, szeptembertől már csaknem 200 forintért. A 300 forintos alapdíj nem változik. A társaságok nem tudják biztosan, hogyan fogadják majd az utasok az áremelést. Szerintük előbb-utóbb biztosan tudomásul veszik. Annál is inkább, hiszen a 270 forintos benzin hatása a taxi után az élet más részeire is átgyűrűzik. A Főtaxinál arra számítanak, hogy az áremelés egy utas számára nem lesz több 50-70 forintnál. Hiszen a legtöbben 5-7 kilométert utaznak. A tarifaemelés pontos összegét még nem tudják. Az szinte biztos, hogy a 170 forintos kilométerdíj 180 forint fölé emelkedik. A szerződéses ügyfelek eddig 150 és 165 forintot fizettek. Az alacsonyabb tarifát várhatóan megszünteti majd a Főtaxi.

A 6×6 taxinál azt tervezik, hogy egyharmaddal megemelik a viteldíjban lévő benzinköltséget. Így a 180 forintos kilométerpénzből 195 lesz. Ennyivel kerül ugyanis többe a benzin azóta, hogy utoljára módosították a tarifát. Lengyel Sándor marketingigazgató ígéri, ha csökken az üzemanyag ára, a viteldíj is újra olcsóbb lesz. A 6×6 már tájékoztatta szerződéses ügyfeleit a várható változásokról. A partnerek nyolcvan százaléka elfogadta a hallottakat. Húsz százalékuk viszont nem értette, miért nem csak az inflációval emelik az árat. Csakhogy ez elmaradt az év elején. A fuvarozók akkor még arra számítottak, hogy a főváros bevezeti a 240 forintos hatósági tarifát. Ez végül elmaradt.

A Taxi 2000-nél úgy számítják, hogy egy tíz százalékos áremelés fedezné a benzin 270 forintos árát. A taxisofőrök azt mondják, a jelenlegi viteldíj sokszor csak a költségekre elég. Grünvald László (58) három éve ugyanannyi pénzt kérhet az utasoktól kilométerenként. Pedig azóta minden sokkal drágább lett. Kiadását és bevételeit egy kockás füzetbe jegyzi fel. Ebből kiderül, hogy van olyan hónap, amikor szinte semmit nem keres. Az autó lízingdíja 75 ezer forint. Benzinre hatvanezer forintot költ havonta. Erre jön a biztosítás, meg amit a telefonon kapott utascímekért kell fizetnie. Évek óta tizenkétórázik, szabadnapja alig van. Azonban bízik abban, hogy változni fog a helyzet. Máshol nem is tudna elhelyezkedni, eredeti foglalkozása vasesztergályos.

Csicsa Zoltánnak (33) havonta 270 ezer forintba kerül a lízing, a biztosítás, a benzinpénz és az adójárulékok. Vagyis enynyit mindenképpen ki kell termelnie a fuvardíjból. A legtöbb fővárosi taxisnak hasonlóan magasak a kiadásai.

Szerencsések, ha nettó százezret megkeresnek

Kevés pénzből élnek a budapesti taxisok. Ami megmarad nekik egy hónapban, az nem több 80-100 ezer forintnál. Úgy számolják, 40 ezer forint hiányzik a benzináremelés miatt a jövedelmükből. Naponta jó, ha 6-8 fuvart szerez egy sofőr. Ez nem több öt óránál. A hátralévő kilenc órában utasra várnak, vagy címre mennek. Régen 10-14 utas is akadt egy nap. Sőt, az igazán régi motorosok 30 fuvarra is emlékeznek. Akkoriban minden bokor integetett – mondják a taxisok.

Ez nem több öt óránál. A hátralévő kilenc órában utasra várnak, vagy címre mennek. Régen 10-14 utas is akadt egy nap. Sőt, az igazán régi motorosok 30 fuvarra is emlékeznek. Akkoriban minden bokor integetett – mondják a taxisok. Grünvald László (58), Farkas Tamás (57) és Csicsa Zoltán (33). Szerintük sokáig ez így nem mehet tovább, a taxisok bevétele egyre kevesebb. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!