Hírek

2005.07.22. 00:00

Önnek új üzenete érkezett - politikai telemarketing

A Szerző a Political Capital Institute elemzője

Az ellenzék közpénzből finanszírozott kormányzati propagandáról beszélt már a 100 napos program reklámkampánya kapcsán is. Az eredmény: óriási szocialista kormányzati siker az önkormányzati választásokon. A telemarketing eszközeit a Fidesz vetette be 1998-as választási kampányában. Orbán Viktor akkor több millió magyar választópolgárt hívott fel telefonon és kérte támogatásukat – egy számítógép segítségével. Az eseményből nagy botrány lett, a baloldali véleményformálók a magánélet szentségén keresztül morális alapon támadták meg a Fideszt. Az eredmény: meggyőző választási győzelem a Fidesz javára, amihez az új marketingeszközök is hozzájárultak.

A politikát el kell juttatni az emberekhez, legfőképpen azokhoz, akik nem követik napi rendszerességgel az eseményeket, legyen oka ennek a kiábrándultság vagy egyszerűen a politikával szembeni érdektelenség. Amikor a bizonytalan szavazók jócskán vezetnek a Fidesz és az MSZP szavazói előtt, akkor szükség van olyan eszközök bevetésére, amelyek elérik őket. A mostani kampánynak nemcsak az üzenetközvetítő csatornája, hanem indító témája is alkalmas a megszólításukra. A gyermekvállalás – bár lehet politikai ügy – olyan általános téma, amely a családok túlnyomó részét bizonyosan foglalkoztatja, függetlenül pártpreferenciájuktól vagy ennek hiányától. Ezzel pedig a kormány nem csupán egy sokakat érintő és érdeklő témára hívja fel a figyelmet, hanem saját magára mint kezdeményezőre is. A „jövő dilemmáiról” szóló kormányzati SMS-kampány ugyanis – eltérően a 100 lépés programjától – távlati kérdésekkel kíván foglalkozni, vagyis arra kérdez rá, hogy milyen legyen a társadalom, amelyben élni szeretnénk. Ilyen módon pedig a vízióalkotáshoz segíti hozzá a kormányt, amely pedig – mint azt már 1998-ban megtanulhattuk – fontos eleme egy politikai erő sikerének.

Az SMS-ben folytatott kampány előnye, hogy az üzenetek gyorsan, személyesen, valamint – egyes kutatások szerint – hitelesen jutnak el a fogyasztókhoz. De ennél is fontosabb, hogy a SMS-re a kormány válaszokat vár, aminek további előnyei vannak: a személyesség, a részvétel érzése fokozható az interaktív kommunikációval, és a kampányt követően az eredmények önállóan is kommunikálhatók.

A kampány finanszírozásának kérdése, és ennek ellenzéki bírálata mellett ugyanakkor további támadási pontok is megjelennek. Az egyik legfontosabb: mi történik majd a válaszolók telefonszámaiból összeálló adatbázissal a választási kampányban? A mostani SMS-kampányból vagy akár a Fidesz Nemzeti Konzultációs kérdőívéből ugyanis felsejlik: 2006-ban a pártok minden eddiginél közelebb kívánnak kerülni hozzánk, választókhoz.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!