Hírek

2005.07.29. 00:00

Trópusi hőség szorult be hozzánk

Harmincöt fok feletti hőmérséklet, ásványvízosztás, csúcsra járó klímák. Vasárnapig még küzdenünk kell a hőséggel.

Körmendi Gábor, Vajta Zoltán

[caption id="" align="alignleft" width="157"] Nagy sebességnél 36 fokra esett vissza a hőmérséklet a villamoson. Légkondicionáló nincs, vízosztást sem láttunk, tömeget annál inkább.
[/caption]Vasárnapig kell kibírni. Akkor a ritkán látható hőséget egy nyugat felől nagy viharokkal, jégesővel érkező hidegfront mérsékli majd. Addig azonban tombol a kánikula, amely ma is a légkondik alá kényszerítette Magyarországot. Szombaton lesz a legmelegebb. Akkor délen 38 fok is lehet – jósolja Németh Lajos meteorológus. A rendkívüli hőséget az a ciklon okozza, amelytől Nyugat-Európában most meglehetősen pocsék, esős, hűvös az idő. Ez a hatalmas légköri képződmény az óramutató járásával ellentétes irányban forog. S mint egy ventilátor, Afrikából forró levegőt húz fel a Kárpát-medencébe. Ugyanez okozta a 40–50 fokos hőséget Spanyolországban és Portugáliában. Mihozzánk érve 35–38 fokosra szelídül az afrikai levegő. A gigantikus „venti-látor” közben lassan nyugattól kelet felé halad. Ez hozza meg a sokak által várt enyhülést. Vasárnap azonban ettől legalább annyira fogunk szenvedni, mint a mostani kánikulától. A felforrósodott levegőbe berobbanó viharok a trópusokhoz hasonlóan „mosókonyhává” változtatják át a légkört. Csaknem olyan párás lesz a levegő, mint a fővárosi állatkert pálmaházában. Ezt alighanem csak a BKV járműveinek utastere tudja túlszárnyalni. Kivéve azt a félszáz Volvo buszt, amely a 2-es metró vonalán jár a Stadionok és a Deák tér között. Ezek az idén vásárolt buszok az első járművek, amelyekbe légkondicionáló berendezést szereltetett a BKV.

[caption id="" align="alignright" width="310"] Margit-sziget, tegnap dél. Másképp nehezen lehetett kibírni.
[/caption]Korábban kizártnak tartották, hogy a városi forgalomban a sok fel- és leszálló utas mellett működni fog a rendszer. Kiderült, hogy nincs vele semmi baj. És csak tíz százalékkal növelte meg a fogyasztást. A járművezetőknek előírták, hogy 25 fokos kinti hőmérséklet mellett be kell kapcsolni a készüléket. A légkondi 4–6 fokkal alacsonyabb hőmérsékletű levegőt fúj be az utastérbe. Ez pont elég ahhoz, hogy az ember ne kapjon hőgutát. Nem úgy a 7-es buszon, a 6-os villamoson vagy a 3-as metrón. A BKV tervezi, hogy a tavaly vett Volvókba is beszerelteti a légkondicionálót – közölte Haverla Ferenc műszaki főmérnök. Ez utólag sokkal többe kerül, mint ha már eleve így gyártják a buszt. Azt még nem tudni, erre mikor és honnan lesz meg a forrás. Az viszont egyre biztosabb, hogy a jövőre megvásárolandó újabb ötven Volvóba is megrendelik a légkondit. A legrégebbi járművekbe nem lenne gazdaságos klímát tenni. Így ezeknél az utasoknak be kell érniük a leeresztett ablakkal. Az utóbbi 5–8 évben vásárolt 412-es típusú alacsonypadlós buszok viszont elvileg alkalmasak a klimatizálásra. (Igaz, a budapestiek szerint itt sokkal inkább elkelne a poroltó. Ugyanis ezek a buszok szoktak rendszeresen lángra lobbanni.)

[caption id="" align="alignleft" width="310"] Budapest, Blaha Lujza tér. Vészhelyzet van, áthágták a szabályokat.
[/caption]A BKV nem tervezi, hogy a 40 milliárd forintért vásárolt új alacsonypadlós Siemens villamosokat klimatizálja. Haverla Ferenc úgy tudja, technikailag nem lehet megoldani ezt a problémát. A Reggel tapasztalatai szerint a hasonló, Bombardier villamosoknál mégis meg tudták ezt oldani. Mégpedig nem Nyugat-Európában, hanem Isztambulban. A BKV sajtóosztálya felvetésünkre közölte, a metróvonalakat sem lehet hűteni. Nagy a tér, és az alagút miatt elszállna a hűvös levegő. A 4-es és a 2-es vonalra majdan vásárolandó metrókocsik légkondicionálásáról pedig még nincs döntés.

Szerencsésebb helyzetben vannak a Volánbusz utasai. A vidékre közlekedő távolsági autóbuszok 70, a nemzetköziek 100 százaléka légkondicionált. Az elővárosi forgalomban még nem jellemző a klíma. Az idén áprilisban forgalomba állított 17 darab Neoplan típusú buszba folyamatosan szerelik a légkondit. Kilenccel már végeztek. A tervek szerint a Volán a közeljövőben több mint 30 légkondicionálóval ellátott autóbuszt helyez forgalomba Budapest agglomerációjában. A vonatokon tovább kellett főni, hiszen a vasúti sínek magas hőmérséklete miatt sebességkorlátozást vezettek be néhány pályaszakaszon. A vízfogyasztási rekord nem dőlt meg.

Megizzadtak a mentők

Csütörtökön csaknem tizenöt százalékkal több riasztás futott be a mentőszolgálat központjába, mint egy átlagos napon. Átlagosan napi 300 hívást kapunk, tegnap 350 esetben vonultunk helyszínre, de a mai és szombati napon előreláthatólag sokkal több munkánk lesz, mint csütörtökön” – mondta el a Reggelnek Győrfy Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője.

Amerikai hőáldozatok

Tombol a nyár az Egyesült Államokban, már több államban mérnek negyven fok feletti hőmérsékletet, egyre több a halálos áldozat. Az egyik amerikai televízió egyszerűen kemencének, katlannak minősítette az Egyesült Államok jó néhány vidékét. Az észak-olasz Alpokban 36 fok van, Milánóban szintén 36, Bolognában 37, Firenzében 38 fokot mértek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!