Hírek

2005.09.30. 00:00

Levadásszák egymás vevőit

Egyre több ételszállító cég alakul. A kicsik a piaci rések kihasználását, a nagyok már a vidéki nagyvárosok meghódítását tervezik.

Kern Ágnes

[caption id="" align="alignleft" width="320"] Saját vállalkozást indít útjára az ételszállító piacon Schobert Norbert is. A kisebb cégek leginkább speciális ajánlatokkal csalogatják a vevőket.
[/caption]A tízmilliárd forint összértékűre becsült ebéd-házhozszállítási piacon mintegy 50 cég kínálja szolgáltatásait. Jelentősebb szeletet azonban csak néhányan tudnak kihasítani a tortából. Cégbírósági adatokra alapozva kiemelkedik a 2004-ben hárommilliárd forint feletti forgalmat lebonyolító Food Express, így a Gastroyallal együtt – amelynek részesedését 20 százalék körülire becsülik – bizonyosan több mint a piac felét birtokolják. A középkategóriás cégek, mint a Menüett, a Teletál vagy a Tőzsde Ételfutár, amelyek naponta 5 és 10 ezer közötti adagot szállítanak ki, osztoznak a piac másik nagy szeletén.

Míg a két nagy cég a szolgáltatás földrajzi kiterjesztésében látja a fejlődési lehetőségeket, a közepes társaságok inkább Budapesten és vonzáskörzetében kívánnak újabb területeket meghódítani. A Food Express, amely 2005-ben 220 településen már napi 50 ezer adag házhoz szállítását tervezi, regionális központok kialakítását készíti elő. A Menüett ételszállító cég a különlegesebb kiszolgálást igénylő megrendelők felé egy új étlap, a Gasztria megjelentetésével is nyitott. Így a nemzetközi konyha specialitásaiba kóstolhatnak bele a fogyasztók.

Az új területek meghódítása mellett a cégek vadásznak a konkurenciában csalódott megrendelőkre is. Éppen ezért a vállalkozások egyik legértékesebb vagyona a sokszor több tízezer nevet tartalmazó címlista. Sárközi Balázs, a hat éve működő Euro Master Food ügyvezetője elmondta, hogy egy-egy címen belül is folyamatos a harc a megrendelőkért. Ebédszállító cég alapítása nem jár különösebben nagy költségekkel, de ha a vállalkozások betartják a törvényekben előírt élelmiszer-biztonsági szabályokat, már jóval nagyobb költségekkel számolhatnak, igaz, a megbízhatóság kifizetődhet. A rugalmasság versenytényező is lehet, a Food Expressnél másnapra akár éjfélig is lehet ebédet rendelni, más cégek viszont csak egy héttel a szállítás előtt fogadják a megrendeléseket. A két nagy, a Food Express és a Gastroyal sikerének hátterében az állhat, hogy az elsők között léptek a piacra. A Food Express mögött tízéves tapasztalat áll, és méreténél fogva sokkal többet költhet reklámra is.

Noha a legtöbb ebédszállító szerint nehéz a fogyasztókat rávenni újabb szállító kipróbálására, a cégek minden lehetőséget megragadnak, hogy felhívják magukra a figyelmet. A szeptemberi iskola- és munkakezdésre többen is óriásplakáttal és city light-kampánnyal jelentkeztek. Zsidek László, a Food Express elnöke szerint mivel a megrendelések elsősorban a munkahelyekről érkeznek, a magyar internet-hozzáférést tekintve az elektronikus út egyre fontosabb csatorna lesz. Az ügyfelek körében végzett kutatás alapján a megrendelők 50 százaléka munkahelyére viteti az ételt, legnagyobb részük adminisztratív területen dolgozik, és meglepő módon 75 százalékuk nő.

A közepes cégek számára a marketinglehetőségek közül egyedül a étlapszórólap a lehetséges megoldás. Sárközi Balázs, az Euro Master Food ügyvezetője azonban felhívta a figyelmet arra, hogy a prospektusokban szereplő fényképek gyakran köszönő viszonyban sincsenek a valóságban kiszállított ételekkel. A megrendelők félrevezetésével azonban vigyázni kell, hiszen a döntést az ízek és az adagok mérete alapján hozzák meg. A váltásra pedig általában akkor kerül sor, ha egy fogyasztó „megégeti” magát az egyik céggel. Így aztán az ügyfelek egymás közötti személyes ajánlása legalább olyan fontos sikertényezővé válik, mint a reklámhadjáratokra költött pénz.

Fogyókúrás és speciális étrendet kínálnak

A fogyókúrás és egyéb különleges szempontoknak megfelelő étrendek piaci résében számos kis cég jelent meg az elmúlt években. Az Angyalok konyhája például egész napra szóló menüt szállít, amely mellé pszichológiai tanácsadást is nyújt a fogyókúra megtartása érdekében. A Vega Food a szigorúan vegetáriánusok számára kínálja az indiai konyha remekeit, amelyet a magyar ízvilághoz jobban igazodó bioételsorokkal egészítenek ki. Információink szerint október elsejétől indítja útjára saját Egészségkonyháját a fitneszguru, Schobert Norbert is, aki korábban a Food Expresst, majd a Gastroyalt reklámozta.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!