Hírek

2005.09.09. 00:00

Soron kívül döntenek Ferihegyről

Tárgyalás nélkül dönt a bíróság a Budapest Airport privatizációs ügyében. Első fokon érvénytelenítették a kiírást, így megakadhat a 400 milliárd bevétellel kecsegtető üzlet.

Bak Mihály

[caption id="" align="alignleft" width="224"] Ferihegy a felújított egyes terminállal együtt is lényegében csúcsra üzemel a nyári szezonban
[/caption]Két törvény némileg eltérő rendelkezéseit kell értékelnie a Fővárosi Bíróságnak, amely másodfokon soron kívüli eljárásban dönt a privatizációs perben. Augusztus végén a Fővárosi Munkaügyi Bíróság a ferihegyi üzemi tanácsnak adott igazat, és megsemmisítette a Budapest Airport (BA) Rt. eladásának kiírását. A végzés kimondta, hogy a munkáltató nem egyeztetett az üzemi tanáccsal, megsértette annak véleményezési jogát. A BA fellebbezett. A privatizációt a tulajdonos ÁPV Rt. végzi. Álláspontja szerint ők nem munkáltatói az alkalmazottaknak, s eljárásukat a privatizációs törvény írja elő, nem pedig a munka törvénykönyve. A dolgozók tájékoztatását is ennek alapján végzi a privatizációs szervezet – érvel az ÁP Rt. vezetése. Ha másodfokon is veszít a BA, azzal végleg meghiúsul ez a kiírás. Erre az esetre az ÁPV vészforgatókönyvet dolgoz ki, hogy még idén lezárható legyen a Ferihegy üzemeltetési jogát birtokló BA 75 százalék mínusz egy szavazatnyi részének eladása.

A pályázatra kilenc cég jelentkezett, közülük ötöt választott ki az ÁPV, amelyek november elején megtehetik immáron kötelező erejű ajánlatukat. Az eddigi eljárás során kiderült, minden eddiginél nagyobb egyösszegű privatizációs bevétel folyhat be az államkasszába. Az előzetes becslések legkevesebb száz-, legfeljebb kétszázmilliárd forinttal számoltak. Végül a kilenc ajánlat 202 és 390 milliárd forint között szóródott, a kiválasztott öt mindegyike legalább 300 milliárdot ajánlott meg. Az ÁPV vészforgatókönyve azzal számol: néhány hét késéssel akkor is megúszhatják, ha jogerősen vesztenek. Egyik lehetőség az, hogy eredménytelenül lezárják a pályázatot, az öt érdeklődőt pedig meghívásos eljárásban versenyeztetik tovább. A privatizációs szervezet bízik abban, hogy a pályázók érdeklődése nem csökken a per miatt sem.

Az érdeklődők között egyébként nincs magyar. A hazai konzorcium (a Demján Sándor tulajdonában álló Euroinvest, a Mol, az OTP és egy olasz reptérüzemeltető cég) hírek szerint túl keveset ajánlott a többiekhez képest. A pályán maradt cégcsoportosulások közt igazi nagyágyúk vannak: a londoni Heathrow-t üzemeltető brit BAA, a frankfurti betont fenntartó Fraport a Deutsche Bankkal, a Copenhagen Airports, a német Hochtief csoport és a világ egyik legnagyobb infrastruktúraüzemeltetője, az ausztrál Macquarie. A privatizáció tétje nem csupán a rekordösszeg kasszírozása. Ferihegy a napokban átadott felújított egyes terminállal együtt is lényegében csúcsra üzemel a nyári szezonban. Elkerülhetetlen egy új utasvárócsarnok építése, és sor kerülhet egy újabb leszállópálya kialakítására is. Ha nem sikerül magánkézbe adni a BA-t, akkor az államnak kell fizetnie a sokmilliárdos beruházást. Ráadásul a környék fővárosainak repülőtereivel vívott verseny tőkeerős üzemeltetőt kíván, nem az államot.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!