Hírek

2005.09.14. 00:00

Sztálinoztak, gazembereztek

Alig kezdődött el a parlamenti ülésszak, máris személyeskedő hangnemben vitatkozik egymással kormányzat és ellenzék. Porondon a gáz- és benzinár, valamint a privatizáció helyes módja.

Izing Antal

[caption id="" align="alignleft" width="193"] Kóka János: „Megjelennek vidéken is a kis Orbánok, akik vissza akarják majd venni a patikákat, zöldségeseket, vagy akár a lakásokat is.”
[/caption]Kóka János gazdasági miniszter a parlament gazdasági bizottságának indulatoktól terhes keddi ülésén azt mondta: „Nem az a baj, hogy Orbán Viktor vissza szeretne államosítani bizonyos vállalatokat, hanem az a nagy veszély, hogy majd vidéken is megjelennek a kis Orbánok, akik vissza akarják majd venni a patikákat, zöldségeseket, vagy akár a lakásokat is”. A gazdasági miniszter egy hasonlattal támasztotta alá mondandóját: „Sztálinnal sem maga Sztálin volt a gond, hanem az, hogy sok kis Sztálin követte.” A bizottsági ülésen kormánypárti érvként az is elhangzott, hogy a Fidesz-kormány kétszer annyi vállalatot privatizált, mint az MSZP-kormány. Burány Sándor szocialista honatya szerint egy ellenzéki képviselő jól hallhatóan gazembernek nevezte Kóka Jánost. Burány ezért azt követeli, hogy a Fidesz kérjen bocsánatot.

A személyeskedésnél fontosabb gázáremelésről Kóka János azt mondta, hogy a kormány gázárkompenzációjának köszönhetően ezt csak a lakosság tíz százaléka fogja megérezni. Veres János pénzügyminiszter tegnap arról beszélt: a környező országokban már bejelentették, hogy a világpiaci árak emelkedése miatt 15-20 százalékkal emelik a földgáz árát. Mint mondta, Magyarország ez alól nem tudja kivonni magát, de a kormány szándékai szerint megoldják, hogy ez a fogyasztókat minél kevésbé terhelje. A benzin árával kapcsolatban a pénzügyminiszter arról számolt be, hogy az üzemanyag árának emelkedése a szaktárca számításai szerint mintegy 3,5 milliárd forintos áfa-többletbevételt hoz az államnak. A kormánypártok továbbra is október elejétől csökkentenék az üzemanyag forgalmi adóját a jelenlegi huszonötről húsz százalékra, amely mintegy 12 forintos árcsökkenést eredményezne.

A kabinet terveire reagáló Levegő Munkacsoport ugyanakkor elfogadhatatlannak tartja, hogy a kormány csökkentse az üzemanyagok adóját – áll abban a levélben, amelyet a szervezet Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz juttatott el. A kormány áfacsökkentő döntésével csak az autózásnak ad további támogatást, hiszen a fuvarozók az áfát eddig is visszaigényelhették – véli Lukács András, a szervezet elnöke.

Kinek mikor és miért fontos privatizálni?

A privatizációról szóló legújabb vita Orbán Viktor kőszegi beszéde után lángolt fel: a volt kormányfő azt mondta, hogy az államnak vissza kell vásárolnia azokat a cégeket, amelyeknek szabálytalan volt az eladása. Pokorni Zoltán Fidesz-alelnök ma tárgyal Hiller István MSZP-elnökkel székházban a nemzeti vagyonszerződésről. Pokorni Zoltánt megkérdeztük: Orbán Viktor beszédében miért nem foglalkozott a kormányzása idején privatizált állami gazdaságokkal, vagy éppen a Tiszamenti Vegyiművekkel, amelynek eladási ára nem érte el a 190 millió forintot. „A pártelnök úr minden ellenkező híresztelés ellenére nem a piacgazdaság ellensége, kormányzásunk idején is láttuk, hogy a magánosítás mértékének ésszerűségi határai vannak, ezek a döntésekben is érvényesültek. Épületből, vegyiműből sok van, repülőtérből, atomerőműből, vasútból, postából és sok minden másból csak egy, megtartásuk ezért fontos” – mondta az alelnök. Pokorni szerint az ÁPV Rt. kapitális hibákat követett el, Gyurcsány Ferencnek vizsgálatot kellene indítania.

Kovács Tibor szocialista képviselőtől azt kérdeztük, miért kell olyan állami cégeket eladni, amelyek megtartása más államoknak megéri. A reptér magánosítása azért szükséges, mert több száz-milliárdos fejlesztések kellenek a működéshez, amelyre az államnak nincs forrása, ezért kell tőkeerős befektetőt bevonni – mondta Kovács Tibor. Katona Kálmán, az Orbán-kormány közlekedési minisztere egy tv-műsorban elmondta: az előző kabinet is tervezte a reptér privatizációját.

Kovács TiboR szocialista képviselőtől azt kérdeztük, miért kell olyan állami cégeket eladni, amelyek megtartása más államoknak megéri.

A reptér magánosítása azért szükséges, mert több száz-milliárdos fejlesztések kellenek a működéshez, amelyre az államnak nincs forrása, ezért kell tőkeerős befektetőt bevonni – mondta Kovács Tibor.

Katona Kálmán, az Orbán-kormány közlekedési minisztere egy tv-műsorban elmondta: az előző kabinet is tervezte a reptér privatizációját. Kóka János: „Megjelennek vidéken is a kis Orbánok, akik vissza akarják majd venni a patikákat, zöldségeseket, vagy akár a lakásokat is.” -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!