2011.01.19. 08:30
Benzinár: szerény a játéktér
A fuvarozók szerint az idén nem származik növekvő bevétel a jövedéki adóból
Elvileg ezek bármelyike megtörténhet, gyakorlatilag viszont nem sok a biztató hír. A világ olajkínálatának mintegy 40 százalékát adó OPEC olajkartell például most jelezte: akkor sem növeli tagjai exportkvótáit, ha a hordónként ár eléri a 100 dollárt.
Az Equilor befektetési szolgáltató nem zár ki némi forinterősödést, de ennek az a feltétele, hogy a kormány legalább néhány kérdésben ígérjen érdemi reformot februárban bejelentendő intézkedéssorozatában.
Soványak a válság kezdete óta már eléggé kihasznált vállalati hatékonyságnövelés lehetőségei is. Igaz, a Mol csoport például – legfrissebb befektetői prezentációja szerint – 2012-ben évi 160 millió dollárral nagyobb EBIDTA-t vár a 2009-es szintnél a költségcsökkentéseknek és az ésszerűsítéseknek köszönhetően, s nemrég a Lukoil Kft. is további optimalizálási szándékairól nyilatkozott lapunknak.
A jobb hatékonyságból persze nem következik az árcsökkentés.
„A forgalmazóknak nincs lehetőségük arra, hogy számottevően csökkentsék az üzemanyagok árát” – reagált felvetésünkre Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója. A GKI számításai szerint az árban lévő 5,1 százalékos kiskereskedelmi árrés a 370 forint literenkénti ár mellett 18,5 forint, csakhogy ebből kell fenntartani a töltőállomásokat. Ráadásul sokak szerint – erről a forgalmazók nem nyilatkoznak – maga a benzin- és dízeleladás nullszaldós, haszon csak a töltőállomásokon lévő boltokban és egyéb szolgáltatásokon keletkezik. (Megfigyelhettük, hogy az elmúlt években szolgáltatóbázisokká fejlesztett töltőállomásokon nemrég újabb lendületet kaptak a pontgyűjtő akciók is. Kedvezményesen kínálnak utazótáskáktól Swarovski kristályos ékszereken és Samsung termékeken át állatkerti belépőig szinte mindent a hűséges tankolóknak.)
A cikk folytatása itt olvasható!