Közélet

2008.04.25. 19:26

Több mint kétszázmillió veszteség a pogányi reptéren

Jókora vitát kavart a pécsi közgyűlésben a repülőtér tavalyi eredménye: a légikikötő több mint 219 milliós veszteséggel zárt.

Nyaka Szabolcs (Dunántúli Napló)

A repülőtér kapcsán többször is szóba került: akkor lehet gazdaságos a pécs-pogányi légikikötő, ha évente százezer utas fordulna meg a bázison. Ha a tavalyi adatokat nézzük, első pillantásra is látszik, hogy ettől egyelőre meglehetősen távol van a baranyai reptér. Amint az a közgyűlés csütörtöki ülésére elkészült anyagból kiderült, 2007-ben mindösszesen 4677 induló és 4728 érkező utast fogadtak. Ez már önmagában vitát gerjesztett a 2007-es év költségvetési zárszámadásakor. Az viszont tény, hogy amint a gazdasági ellenőrzésből kiderül, a tavalyi évet – a 2008 márciusi főkönyvi adat szerint várhatóan – 219 milliós veszteséggel zárja a légikikötő. A céget működtető kft. a baranyai és a pécsi önkormányzat tulajdona, az éves várható veszteséget 25–75 százalékos arányban állja a megye illetve a város, a közszolgálati szerződés szerint.

Ennek jegyében persze a légikikötő tervezett fejlesztése is szóba került. Ugyanis a kifutópálya hosszabbítására és erősítésére is szükség volna, hiszen most nagyobb gépek nem vehetik igénybe. A kisebbek előkerítése pedig egyre nagyobb feladat, így volt ez a nyáron újra induló korfui járatnál is. Az ellenzék részéről, Majdik Miklós felvetésében az is elhangzott: a fejlesztésre szükség van, de nem minden áron. Lapunk kérdésére Tóth Bertalan alpolgármester elmondta, a bővítés szándékukban áll, ehhez elsősorban magántőkét vennének igénybe.

Az Európai Beruházási Banktól felvenni kívánt 10 milliárdos hitelkeret céljai között egyébként ott van a reptér-bővítés, de ennek a résznek a lehívásáról most nem döntöttek. Az előterjesztés szerint a beruházás tervezési szakban van, arra csak 2009-ben nyílik lehetőség. Így a kölcsön igénylése most nem aktuális – főleg, hogy vizsgálják a magántőke bevonását.

Az viszont biztosnak látszik, hogy a meglehetősen mérsékelt forgalmat bonyolító reptérhez könnyebben juthat el az, aki akar. A tervek szerint az 58-as utat kétszer kétsávossá bővítik, az 5700 méteres szakasz átalakítása várhatóan idén ősszel kezdődhet. Az építkezés mintegy 3 milliárd forintba kerül, uniós forrásokból.

Vidéki ugrások

Bár a ferihegyi bázisok elsőbbségét nem kérdőjelezik meg, idén több vidéki repülőtér fejlesztéseket tervez. A sármelléki FlyBalaton újabb járatot indított, már a holland határhoz közeli német térség is elérhető, de orosz chartergépek is jöttek és várhatóak. Továbbra is számos német település elérhető, de működik a londoni járat is.

Debrecen már meghirdette az idei tavaszi-nyári charterjáratait, több görög célpont közül lehet választani, de az úticélok között van török, spanyol, tunéziai és német is.

Debrecen már meghirdette az idei tavaszi-nyári charterjáratait, több görög célpont közül lehet választani, de az úticélok között van török, spanyol, tunéziai és német is. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!