Még megnézhetjük a 19. századi tárlatot

2024.04.15. 14:00

Zsolnay festményei és a vándorló apostolok alkotói is láthatók (videó)

Május 19-ig látogatható a „Ködképek a kedély láthatárán” tárlat a Janus Pannonius Múzeum Látogatóközpontban. A megújult Széchenyi téri helyszín időszaki kiállítása igazi pécsi helytörténeti csemege. A mára már csak nevükről és kultúrtörténeti hagyatékukról ismert 19. századi művészek és mecénásaik elevenednek meg a változatos műfajokat egyesítő bemutatón. Zsolnay Vilmos festményei mellett a pécsi székesegyház művészettörténeti hátteréről is árnyaltabb képet kaphat a látogató.

Mohay Réka

A „Ködképek a kedély láthatárán” cím a 19. századi szerző, Kemény Zsigmond regényének címére utal, a kiállítás szintén ezt az évszázadot ismereti meg a látogatókkal. Az ekkoriban Pécsen alkotó művészek művei, pécsi városképek, illetve a korszak pécsi polgárainak portréi kerülnek a középpontba.

pécsi, tárlat, zsolnay
Május 19-ig láthatjuk a 19. századi pécsi tárlatot
Fotó: M.R.

A Janus Pannonius Múzeum gyűjteményéből összeállított időszaki kiállításon az első alkotás, mellyel a látogató közelebbről megismerkedhet, Johann Varoni avagy Giovanni Varrone pécsi látképe, mely 1859-ben készült (a szemfüles megfigyelőnek ismerős lehet a pécsi városháza tornyában nyílt tárlatról). A festmény előterében helyt kapó bukolikus idill hátterében az egykori pécsi veduta elevenedik meg. Egy szembetűnő érdekesség, hogy a székesegyház tornyait ekkor nem fedték toronysisakok. 1807-től 1831-ig ugyanis Pollack Mihály építész tervei szerint klasszicista stílusban építették át a templomot, ennek eredménye tükröződik Varrone festményén, illetve a többi korabeli tájképen is.

A pécsi vándorló apostolok alkotóját is megismerhetjük

A gazdag és informatív tárlat nem csak a látképeken visszaköszönő ábrázolások által enged mélyebb bepillantást a pécsi székesegyház történetébe. Találkozhatunk ugyanis a déli homlokzat egykori és jelenlegi apostolszobrainak két alkotójával. Bartalits Mihály 1846-ban Szepesy Ignác püspöktől kapott felkérést a tizenkét apostol megmintázására, melyből igazán ihletett és szuggesztív végeredmény született. A kiállításon láthatjuk Bartalits ismeretlen festő készítette portréját, hátterében az általa faragott szobrokból Péter és Pál alakjával.

Kiállításra került Bartalits két kisplasztikája is, Szent István és László királyok hasonlóan karakteres figurái.

Mint ismert, Bartalits homokkő apostolszobrait azonban a stílusbeli egység, illetve a szívósabb anyag miatt Kiss György sóskúti kőszobraira cserélték a bazilika 1891-es neoromán átépítését követően. (Bartalits művei később az egykori szeminárium udvarába kerültek, ma a székesegyház nyugati bejáratától nem messze láthatók, fedett helyen, ezért is nevezik őket vándorló apostoloknak.) Kiss Györgytől is bemutat több alkotást a Széchenyi téri tárlat: Árpád vezér című szobrát és Nagy Konstantin csatáját ábrázoló fafaragással készített domborművét. Így egyedülálló lehetőség nyílik a két alkotó munkáinak stílusjegyeinek összehasonlítására.

Változatos műfajok által tárul fel művészek és mecénások tevékenysége

A kiállított alkotások során arra is felfigyelhetünk, a legtöbb alkotó mecénási felkérésre, megrendelésre érkezett a 19. század során Pécsre. Ezek közül kiemelkedik a Zsolnay család, a Vasváry-család illetve a katolikus egyház és püspökei.

Azt is megtudhatjuk, hogy Zsolnay Vilmos festőművészi tevékenységet is folytatott, csakúgy, mint később leánya, Sikorszky Zsolnay Júlia.

Minderről változatos műfajokban mesél a Nagy András osztályvezető főmuzeológus által rendezett tárlat. A grafikák és festmények mellett találkozhatunk többek között egy szalmából készített képpel, szobrokkal és domborművel, valamint iparművészeti alkotásokkal: bútorokkal, használati tárgyakkal. E téren is várnak kuriózumok, például a térhatású képnézegetést lehetővé tevő sztereoszkóp és a fuvolaművek játszására alkalmas zeneszekrény (ez utóbbinál azonban nem világos a látogató számára, hogy hallható-e valamiképp a kiállítás ajánlójában ígért zenemű, vagy csak némán csodálható az eszköz).

A tárlat olyan bizarr, különleges és egyben szomorú történettel is megismerteti látogatóit, mint az egykor közismert pécsi család sarja, a litográfus Hochrein Ottó életútja, aki elismert grafikusból vált az elszegényedés ellen küzdő pénzhamisítóvá, ám élete tragikus véget ért.

A május 19-ig látogatható időszaki kiállítás összességében számos új és érdekes adalékkal, háttérinformációval láthatja el a pécsi hely- és művészettörténet iránt érdeklődő közönséget, de egy a városhoz kevésbé kötődő látogató számára is érdekfeszítő időutazást kínálhat.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában