Pihenés

2020.10.26. 14:15

5 hiba, amit mindenki elkövet elalvás előtt

Hiába alszik sokat, valahogy mégis úgy érzi: nyúzottan ébred? Sajnos nincs ezzel egyedül. Kész szerencse, hogy pár egyszerű szabály betartásával jobbá tehetjük az álmunkat.

Olivia Arezzolo, Sydney-ben élő alvásszakértő a Daily Mail Australia kérdésére beszélt a leggyakoribb alvás-hibáinkról – írja a Bors.

1. A telefon éjszakai módja nem segít

Noha a gyártók szerint az okostelefonok éjszakai módba váltásával csökken az alvásra káros kékfény-kibocsájtás, egyre több tanulmány mutatja ki, hogy valójában hasonlóképp káros, ha nappali, mint ha éjszakai módban böngésszük a telefonunkat este.

Éjszakai mód mellett 19 százalékkal csökken az alvásért felelős melatonin szintje a szervezetünkben, míg nappali móddal 23 százalékkal számolhatunk

– magyarázza a szakértő, hozzátéve: nincs jelentős különbség. Egy másik tanulmány szerint pedig eleve nem is a fény színárnyalatával, hanem a fényerővel van a baj.

Azaz legjobban járunk, ha inkább letesszük a mobilunkat!

2. Ne essen be az ágyba azonnal!

Ha későn ér haza, akkor se essen be az ágyba azonnal – javasolja Olivia Arezzolo, hozzátéve: noha logikusnak tűnik, hogy ha a megszokott lefekvési időnk után érünk haza, azonnal ledőljünk, valójában így sokkal többször fogunk felkelni az éjszaka folyamán.

Fontos, hogy

a lefekvés előtti rutinunk akkor is meglegyen, ha erre később kerül sor.

Ennek köszönhetően egyszerűen könnyebben áll át az agyunk alvó üzemmódba.

3. Felejtse el a kanapét!

Mindenki érezte már magát olyan fáradtnak, hogy még az ágyig sincs ereje elvánszorogni. Azzal azonban nem segítünk magunkon, ha a kanapén hajtjuk álomra a fejünket. Az agyunk ugyanis (mivel azt használjuk az esetek túlnyomó többségében) az ágyat kapcsolja össze a pihentető alvással, így máshol soha nem lesz olyan pihentető az alvás.

4. Vasárnap se henyéljen a végtelenségig!

Noha csábítónak hangzik egy hosszú, fárasztó hét után, ha a hétvégén – vagy legalább vasárnap – tovább aludjunk, nem érdemes túlzásba esni, és mormotaként végigdurmolni a napot, vagy akár csak a délelőttöt is. Egy ilyen pihi után érezzük azt hétfőn, hogy fáradtabbak vagyunk, mint pénteken.

Miért? Mert a hétvégi túlalvással teljesen összezavarjuk a biológiai óránkat és az alvásciklusunkat.

Jobban járunk – tanácsolja Arezzolo –, ha délután pihenünk egy fél-másfél órát.

5. Nincs éjszakai fény a fürdőben

Noha a mobiloknál valóban nem sokat ér az úgynevezett éjszakai mód, tény, hogy a kék fény elnyomja a szervezetben az alvásért felelős melatonin hormon termelését.

Emiatt akkor járunk a legjobban, ha a lefekvés előtt két órával már kerüljük az ilyen fényt.

Ez persze nem is olyan egyszerű. Főleg, ha lefekvés után még kirohangálunk a fürdőszobába (és valószínűleg villanyt is gyújtunk). Ekkor jönne jól az éjszakai fény, ami mentes a kék spektrumtól.

Borítókép: illusztráció

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!