2010.04.12. 19:41
Expressz buszok: ütemes menetrend és vezeték nélküli internet
Három és fél órán belül Budapestre érhet menetrendszerinti autóbusszal ma már bárki Pécsről. Mindehhez az autópályán kívül négy Volán cég együttműködése is kellett.
- Az is igaz, hogy a sztrádára csak Szekszárd után hajthatnak fel a Volán-járatok, ugyanakkor az eddigi több mint négy órás menetidőt 50 perccel lerövidítették azoknál a járatoknál, amelyek Szekszárd és Budapest közt nem állnak meg – jegyezte meg Micskey Tibor, a Pannon Volán Zrt. forgalmi és műszaki területekért felelős igazgatója. Mindez azt jelenti, hogy 3 óra 20 perc alatt elérhető a főváros a baranyai megyeszékhelyről. Azokkal a buszokkal is négy óra alatt maradnak, amelyek Szekszárd és Budapest közt is megállnak.
A sztráda mellett ennek oka az is, hogy egységesítették azokat a buszmegállókat, amelyek más és más Volán-társasághoz tartoztak ezen a vonalon (vagyis akár ugyanazon a településen is másutt kellett felszállni eddig a Pestre tartó távolsági buszra attól függően, hogy mely cégnek a járata volt), valamint, hogy a legtöbb buszra megkérték az úgynevezett Tempó 100-as minősítést. Így a buszoknak autópályán engedélyezett 80 helyett 100 kilométeres óránkénti sebességgel taposhatnak a gázba a sofőrök.
A négy most együttműködő Volán-társaság egyike a budapesti Volánbusz Zrt. Kommunikációs osztályukon megtudtuk, hogy új szolgáltatásukat a Közlekedési Minisztérium (KHEM) által meghatározott menetrendi struktúra, és elvárások figyelembe vételével alakították ki Budapest és Szekszárd közt, ahol április 10-én életbe lépett egy új ütemes menetrend. Ennek köszönhetően kétóránként biztosított az expressz autópályás eljutási lehetőség Szekszárd felé 1 óra 55 perc alatt. A menetrendi fejlesztést az érintett társvállalatokkal, az Alba, a Gemenc és a Pannon Volán Zrt.-vel közösen vezették be.
Már az első napok tapasztalatai is bíztatóak szerintük, az utazóközönség örömmel vette a gyakoribb, komfortosabb szolgáltatást. Nemcsak kedvezőbbek az eljutási lehetőségek, de az új menetrend bevezetésével egy időben szolgáltatási színvonaljavítást is végrehajtottak, melynek egyik eleme az autóbuszokon – az utasok számára többletköltség nélkül, ingyenesen – elérhető vezeték nélküli internet (WiFi) biztosítása. A Pannon Volán járatain egyelőre ne keressük azonban a világhálót, ott bizonytalan ideig ez a szolgáltatás nem lesz elérhető.
A MÁV-START Zrt. Kommunikációs Igazgatóságán közölték, hogy az autópályák térnyerése önmagában utas vesztéssel jár vasúti szempontból. E tendenciát megfelelő vasúti menetrendi kínálattal, és szolgáltatásfejlesztéssel állíthatják meg. Kiemelték, hogy tavaly óta Pécs és Miskolc térségében közlekednek a legmodernebb – klimatizált, GPS-alapú vizuális és hangos utastájékoztató berendezéssel ellátott –, úgynevezett harmadik generációs InterCity kocsik. Itt minden üléscsoporthoz asztal is tartozik, minden ülőhelyhez 220 V-os hálózati hozzáférés biztosított. Egyelőre nem biztosított az internet hozzáférés, de a járművek felújításánál és beszerzésénél kiemelt figyelmet fordítanak a megerősített mobiltérerő biztosítására.
Miért nem hajtanak rá Pécsett a sztrádára?
– A szaktárca a közlekedési közszolgáltatások megrendelőjeként természetesen tudott a buszjáratok beindulásáról – közölték lapunkkal a KHEM Kommunikációs Osztályán. A minisztérium tavaly októberben jelezte, hogy az új menetrendekben bővíteni kívánja a főváros és négy megyei jogú város – köztük Szekszárd – között a vasúti és autóbuszos kínálatot.
Mivel Szekszárd az országos jelentőségű vasúti hálózattól távol esik (nem úgy, mint Pécs), a minisztérium főként autópályán közlekedő, kiszámítható ütemezésben induló buszokkal is igyekszik kiszolgálni a fővárosba igyekvő vagy onnan érkező utasokat. A Budapest és Szekszárd közötti buszos gyorsjáratok tehát nem kiváltják, hanem – különböző utasközönség számára más jellegű szolgáltatást kínálva – kiegészítik a bővített vasúti kapcsolatot – írták.
A vállalkozók nem látnak benne konkurenciát
Üdvözli a Volán-társaságok döntését Albert Tamás, az egyik pécsi, személyszállítással foglalkozó cég vezetője. Úgy véli, a verseny mindenképpen jót tesz a piacnak, ráadásul az utazási kedv növekedésével is járhat szerinte ez a változás, ami ugyancsak üdvözítő. Mivel ők elsősorban a reptérre szállítják utasaikat, valamint egy sok szempontból magasabb szolgáltatási színvonalat nyújtanak – egyénekre szabott menetrend, nagyfokú rugalmasság, háztól házig tartó szállítás, kiemelkedő pluszszolgáltatások – más területen mozognak. Ők végig az autópályán mennek, ami csökkenti a menetidőt és növeli a biztonságot. Számításaik szerint a sztráda a magasabb fogyasztással és a hosszabb távolsággal nekik 15-20 százalékos emelkedést jelent az üzemanyagban, amit azonban vállalniuk kellett.