sok a gond?

2019.08.28. 11:30

Nem elég, ha „csak” biztonságos egy lift

Egy felmérés szerint a hazai személyfelvonók húsz százalékát ki kellene cserélni, ez pedig rengeteg liftet jelent országszerte. Nincs ez másképp a megyében sem, ahol csak Pécsett több száz olyan berendezés üzemel, amely komoly felújításra szorulna. A felvonós szakma kormányzati program indítását szorgalmazza a témában.

B. D.

A statisztikák szerint megközelítőleg 30 900 személyfelvonó üzemel jelenleg az országban. Ezeknek mintegy negyven százaléka szorul javításra, valamint közel húsz százalékát pedig teljesen cserélni kellene.

Szakértők szerint Baranya megyében még rosszabb lehet a helyzet, mint az ország más terültein. A fő ok pedig a legtöbb esetben nem csupán a pénz, hanem, hogy a helyiek inkább az esztétikai dolgokra költenek szívesebben, mintsem a liftek korszerűsítésére.

– Vannak olyan társasházak, túlnyomórészt a megye nagyobb városainak lakótelepein, ahol tömegével működnek negyven-, néhol ötvenéves, Ganz gyártású berendezések – mondta el Káni György, elektrolakatos, aki immáron több mint huszonöt éve dolgozik a szakmában. – Mohácson is van 20–30 ilyen régi személyfelvonó, amely felújításra szorulna, Komlón is szép számban vannak, azonban a legsúlyosabb helyzet Pécsett van, ahol ez a szám meghaladja a százat is. Félreértés ne essék, ezek nem életveszélyesek, hiszen törvény írja elő a havonta történő karbantartásukat. Azonban, hogy ezek a gépek megfelelően működjenek és ne romoljanak el, szükség volna a teljes felújításukra. Gyakorlati tapasztalataim szerint viszont a társasházakban lakók inkább költenek az esztétikai dolgokra, mint hogy kicseréljenek egy „működő” liftet, azonban csak idő kérdése mikor mennek tönkre végleg ezek a berendezések – tájékoztatott bennünket Káni György.

Ezen felül megtudtuk azt is, hogy egy-egy lift cseréjének a költsége bőven 15 millió forint felett alakulhat, amit sokan nem tudnak kigazdálkodni. Ezért a Magyar Felvonó Szövetség az elmúlt napokban kezdeményezte az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál, hogy az állam pályázati formában támogassa a társasházak elöregedett személyfelvonóinak cseréjét, teljes körű felújítását. A témában az egyeztetések rendszeresek, de még konkrét eredményekre nem vezettek.

Nőhet az üzemeltetési költség is

Az új liftek általában több, korszerűbb biztonsági berendezéssel rendelkeznek, mint a régebben felszerelt felvonók, de az előbbiek is hamar veszélyessé válhatnak, ha a napi, a havi karbantartás, és az éves kötelező ellenőrzések nem történnek meg, továbbá a feltárt hibák elhárítása elmarad. Ezek várható élettartamát korábbi előírások alapján 20 évre tervezték, de ez is csak a gyártó által ütemezett felújítások esetén mértékadó. A jelenleg érvényes szabványok nem korlátozzák a minimumot, mivel a nyugat-európai országok általában kedvezőbb körülményeit vették alapul, ahol hamarabb cserélhetik a berendezéseket. Természetesen az élettartam a használat és karbantartás függvénye is. Sajnálatos tény, hogy a ma működő liftek közel 60 %-a idősebb a tervezett élettartamnál, és mintegy negyede 30 évnél is idősebb. A korosabb berendezések meghibásodási aránya általában lényegesen megnő, ezzel együtt pedig az üzemeltetési költsége is jelentősen megemelkedhet.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!