2020.10.25. 15:51
Amikor pozitívan fegyelmeznek az iskolákban
A pozitív fegyelmezés módszerével ismerkedhettek meg a közelmúltban háromnapos képzés során a Pécsi Egyházmegye fenntartásában működő közoktatási intézmények pedagógusai – a résztvevők elméleti és gyakorlati feladatokon keresztül tettek szert új ismeretekre.
A gyerekek jutalmazásával, megerősítésével foglalkozó tréning elsősorban arra hívta fel a résztvevők figyelmét, hogy a pozitív fegyelmezés célja olyan szociális készségek tanítása, erősítése, amelyek hosszú távon hozzájárulnak ahhoz, hogy egy gyerekből jól működő felnőtt váljék.
A pozitív fegyelmezés jellemzően egy nevelési szemlélet, amelynek pszichológiai alapjait két pszichiáter (Alfred Adler és Rudolf Dreikurs) fektette le. – A módszer szerint sem a túlzott szigor, sem a túlzott engedékenység nem alkalmas arra, hogy önfegyelmet és felelősségérzetet alakítsunk ki egy gyermekben, éppen ezért a pozitív fegyelmezés a kölcsönös tiszteletre és a felek közötti együttműködésre épít: tekintélyelvűség helyett közösen határozzuk meg a szabályokat, és ha gondjaink vannak, közösen keresünk mindkettőnk számára elfogadható megoldásokat – fogalmazták meg a lényeget a vendégelőadók.
A Pécsi Egyházmegye közleménye szerint a résztvevők nem csupán a harmincórás akkreditált képzés alatt szerezhettek átfogóbb ismereteket a pozitív fegyelmezés alkalmazásának lehetőségeivel, eszközeivel kapcsolatban, hanem a módszer leírását tartalmazó szakkönyvet is megkapták, így a jövőben is lehetőségük nyílik arra, hogy mélyítsék, illetve munkatársaikkal megosszák ismereteiket a témában, ezzel támogatva a fiatalok egészséges szellemi és lelki fejlődését.