múltidéző

2021.09.22. 17:30

Álrabbi vezette a Pécsről felszállt, eltérített repülőgépet, ami Münchenben landolt

Egy-egy merész bűnterv esetén mindig akadhat úgynevezett „banánhéj”. Ebben az esetben azonban a szervezőknek szerencséjük volt, nem csúsztak el. Egy Pécsről felszálló repülőgépet, 1949. június (más hírek szerint január) 4-én sikerült eltéríteniük, végül az akkori Nyugat-Németországban landolt a gép.

Pucz Péter (forrás: Pécsi Újság.hu)

A korabeli hazai sajtóban szinte semmi sem jelent meg a merész, ellenben nagyon kínos ügyről. Sokkal később került a téma terítékre, többek között beszámolt róla a Top Gun magazin 1998-as évfolyamának 8. száma is. Más források is akadnak, de az információk annál ellentmondásosabbak, minél inkább szeretnénk azt kibogozni, ezért talán érdemes az említett kiadványban leírtakra támaszkodni.

Pécsett, a ma Uránvárosként ismert lakótelep helyén terült el a repülőtér, ami valaha katonai gyakorlótérként szolgált, később alakítottak ott ki légikikötőt. Füves pályán szálltak fel meg le a gépmadarak. Az egyik ilyen start nagyon emlékezetes maradt. A MASZOVLET (Magyar-Szovjet Légiforgalmi Társaság) HA–LIE lajstromjelű, Li-2-es típusú gépe Pécsről indult, az eredeti végcélja pedig Budapest lett volna polgári utasokkal az ülésekben. De borult a menetrend, méghozzá rendesen! A naptárak ekkor 1949. június 4-ét mutattak, bár itt akad némi bizonytalanság, mert a január sem kizárt.

Az ügy egyik főszereplője, Majoros János ismert pilóta volt, ő a politikai koncepciós perektől tartva menekült el az országból. Ehhez azonban társakra is szüksége volt, mivel maga nem vezethette a gépet. Két egykori tanítványa, Kún Miklós meg Kiss István azonban végül a jelzett járatra kapott beosztást. Ekkor léptek a tettek mezejére. Pár jegyet eladtak általuk megbízhatónak vélt embereknek, tudva, nem a magyar főváros lesz a végállomás. Majoros fedélzetre kerülésében is akadt némi csavar. Álruhában, ortodox rabbinak öltözve, egy nappal korábban utazott Pécsre. Az indulás délelőttjén szándékosan késve érkezett a reptér közelébe taxival egy házhoz. Mikor már pörögtek a motorok, akkor sietve gurult a helyszínre. Így aztán különösebb ellenőrzésen sem eshetett át. Feljutott a fedélzetre, ebbe viszont utóbb a reptérvezető, Bánlaki László belebukott, az eset következményeként internálták.

A start után a személyzet a Mecseket elhagyva, hamis jelentéseket küldött rádión. Még olyat is mondtak, hogy már látják a leszállópályát a jó 45 perc légi út végén. Miközben már nyugat felé tartottak. A légi irányítók azt feltételezték, hogy valahol a környékükön lezuhanhatott a jármű, mert elveszítették vele a kapcsolatot. Megkezdődött a keresés, de a roncsoknak sehol sem bukkantak a nyomára – nem véletlen, mert nem is történt szerencsétlenség. Kora délután vált teljesen bizonyossá, hogy Münchenben szállt le a csapat ki önkéntes, ki önkényes alapon. Többen is azonnal politikai menedékjogot kértek, majd kaptak az amerikai megszállási övezetben. Akik visszatértek, még rosszul is jártak, mert kémgyanús egyéneknek minősítették őket, pedig tényleg nem avatták be őket a váratlan kirándulás részleteibe.

Hiába vett jegyet

Egy megbízhatatlannak tűnő ember is vett jegyet Münchenig. A tervezők azonban még az indulás előtt, a kor politikai rendőrségének embereiként fellépve felkeresték, elvették a repülőjegyét, majd megfenyegették, hogy baja esik, ha elhagyja lakóhelyét. Egy idő után a balek mégis jelentkezett a rendőrségen, de akkor már lekésett mindenről. További sorsa ismeretlen, ám a rendszer nem igazán kedvelte az ilyen alakokat.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!