Kényelmes, de kockázatos is

2023.07.16. 07:00

A netes vásárlás sokszor hoz váratlan csalódást a vevőnek

Az internetes vásárlások egyre népszerűbbek, és ezzel együtt a panaszok is egyre sokasodnak – derül ki a Baranya Megyei Fogyasztóvédelmi Egyesület tavalyi évi munkáját összefoglaló beszámolóból.

Wald Kata

Az internetes vásárlások miatt tavaly is sok panasz futott be a Baranya Vármegyei Fogyasztóvédelmi Egyesülethez – a szervezet 2022-es évet összegző beszámolója szerint a fogyasztók online vásárlásai a Covid-járvány alatt jelentősen nőttek, és a tapasztalat azt mutatja, hogy ez a tendencia tartós maradt, így a panaszok száma is együtt növekedett vele, az egyesülethez befutó megkeresések csaknem negyedét tette ki. 

– Tipikus hiba, hogy az interneten bemutatott termék különlegessége „rabul” ejti a fogyasztót, aki nem győződik meg az eladó hollétéről. Ha a termék nem megfelelő, és ázsiai vállalkozástól származik, szinte nincs mód jogorvoslatra – fogalmaz a beszámoló. – Általában ezekben az esetekben előre fizetést kötnek ki, de nem sokkal jobb a helyzet akkor sem, ha futárszolgálat hozza, és utánvéttel fizet a vevő – tette hozzá az egyesület. 

Az adatok azt mutatják, hogy a Baranya Vármegyei Békéltető Testületnél továbbra is kiemelkedő esetszámban jelentkeztek a tavalyi év során az internetes vásárlással összefüggő ügyek, amelyeknél jellemző volt, hogy a megrendelést követően előre fizetést kért az eladó, majd a termék vagy nem érkezett meg, vagy teljesen mást kapott a vásárló. Ezek az internetes vállalkozások később se a vevő, se a fogyasztóvédelem megkereséseire nem válaszoltak. – Fontos tanulság, hogy minden esetben meg kell győződni a vállalkozás székhelyéről, mert az Európai Unión kívüli webáruházaknál jogorvoslati lehetőség nincs – hangsúlyozza beszámolójában az egyesület. 

Azt is fontos tudni, hogy a vásárló és a webáruház közötti szerződés akkor jön létre, ha a vevő a termék vagy szolgáltatás megrendelését követően olyan visszaigazoló levelet kap, amely tükrözi a vállalkozás egyértelmű szándékát a megrendelés elfogadására. Vagyis, ha az e-mail tartalmazza a vevő nevét, címét, a rendelés számát, a megrendelt termék, illetve szolgáltatás díját és az egyéb költségeket. 

A termék átvételekor pedig javasolt a csomag sértetlenségének átvizsgálása. Érdemes a kibontásról fotó- vagy videódokumentációt is készíteni. 
Az átvételtől számított 14 napon belüli indokolás nélküli elállási jog illeti meg a vásárlót – ez a jog a termék átvétele előtt is gyakorolható, fontos azonban, hogy az elállást írásban szükséges jelezni az eladó felé. 
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!