Interaktívan kalandoztak

2024.01.27. 07:00

Egymásba habarodtak a Pécsi Nemzeti Színház fiatal színészei (galéria)

Miről ötletelhet egy csapat középiskolás fiatal, ha hat színész közé kerül egy büfében? Természetesen a szerelemről – e téma köré épül a TiktokTitok című interaktív előadás, amely a Pécsi Nemzeti Színház büféjében látható. A komplex színházi nevelési foglalkozás során a művészek párbeszédre hívják a diákokat, így közelítve az örök érvényű témához.

Mohay Réka

Fotó: Kovacs Liliána

Rendhagyó módon csalogatja a színház falai közé a fiatalokat Tóth Zoltán rendezésében Bocskai Virág, Sárközi Edina, Vajda Zsófia, Bera Márk, Katona Levente és Takaró Kristóf. Míg a hat fiatal színész három középiskolás párt alakít, Tóth Zoltán a jelenetek moderátoraként koordinálja az eseményeket. Egy-egy rövid, részben improvizatív jelenetet, amelyek a párok életének problémáit, kihívásait és kérdéseit mutatja be, mindig azokhoz kapcsolódó, vetélkedőt idéző kérdések követnek, amelyeket a diákok kis csoportokban dolgoznak fel a színészekkel együtt. Az előadás ebben is hű „nevelési foglalkozás” jellegéhez, ugyanis információkkal is szolgál a párkapcsolatok mögötti társadalmi kontextussal kapcsolatban. 

A TiktokTitok a színészek számára is új helyzetet, a megszokott játékmódból való kilépés igényét teremti meg, ilyen közelről és az őket körülvevő nézők közé „beágyazva”, ugyanis még egyik korábbi előadásban sem játszottak. A büfében felállított székeken, az elegáns kanapékon, de még a bárpulton is zajlanak a jelenetek, a diákok a legtöbb esetben szorosan az előadók mellett foglalnak helyet. A hat fiatal művész, úgy tűnik, megtalálta a helyét a feladatban, s legtöbbször a kis csoportok moderálásában is hatékonyan tudnak közreműködni. 

Találó rendezői ötlet, hogy az utolsó jelenet előtt a nézők dönthetnek az egyes párok sorsáról, a színészek pedig ezek alapján játszanak, így tovább erősítik az interaktivitást. 

A szokatlan helyszín természetesen néhány kihívást is von maga után, a hátsó sorokból, a játszóktól távolabb ülők a terem akusztikája és a párbeszédek intim jellege okán némileg nehezebben hallhatnak egy-egy mondatot, hasonlóképp a látási viszonyok esetében is időnként úgy kell kikandikálni a többiek háta mögül. Ez azonban a formabontó ötlet lényegéhez is kapcsolódik, s a varázsát is fokozza a látottakat, hiszen a diákok így a helyzetek valóságosságát ténylegesen testközelből tapasztalhatják meg. 

A jelenetek és az őket követő beszélgetések a foglalkozás idő- és létszámkorlátaiból fakadóan nem tudják a megjelenített problémák mélységeit minden aspektusból feltárni, ugyanakkor ez további lehetőséget, sőt feladatot is kínál a diákokkal érkező pedagógusok számára: a látottakat érdemes az osztályokkal a színház falain kívül is átbeszélni, a felvázolt kérdéseket bővebben megvitatni. 

Míg az előző évadokban színpadi produkciók során szólította meg a fiatalokat a Pécsi Nemzeti Színház Tóth Zoltán drámapedagógus rendezésében, addig idén egy még inkább újító, a középiskolások számára talán még érdekesebb, szokatlan és ötletes megközelítéssel rukkoltak elő, amely láthatóan képes magával ragadni és közös gondolkodásra indítani az ifjú közönséget. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában