Interaktívan kalandoztak

2024.01.27. 07:00

Egymásba habarodtak a Pécsi Nemzeti Színház fiatal színészei (galéria)

Miről ötletelhet egy csapat középiskolás fiatal, ha hat színész közé kerül egy büfében? Természetesen a szerelemről – e téma köré épül a TiktokTitok című interaktív előadás, amely a Pécsi Nemzeti Színház büféjében látható. A komplex színházi nevelési foglalkozás során a művészek párbeszédre hívják a diákokat, így közelítve az örök érvényű témához.

Mohay Réka

Fotó: Kovacs Liliána

Rendhagyó módon csalogatja a színház falai közé a fiatalokat Tóth Zoltán rendezésében Bocskai Virág, Sárközi Edina, Vajda Zsófia, Bera Márk, Katona Levente és Takaró Kristóf. Míg a hat fiatal színész három középiskolás párt alakít, Tóth Zoltán a jelenetek moderátoraként koordinálja az eseményeket. Egy-egy rövid, részben improvizatív jelenetet, amelyek a párok életének problémáit, kihívásait és kérdéseit mutatja be, mindig azokhoz kapcsolódó, vetélkedőt idéző kérdések követnek, amelyeket a diákok kis csoportokban dolgoznak fel a színészekkel együtt. Az előadás ebben is hű „nevelési foglalkozás” jellegéhez, ugyanis információkkal is szolgál a párkapcsolatok mögötti társadalmi kontextussal kapcsolatban. 

A TiktokTitok a színészek számára is új helyzetet, a megszokott játékmódból való kilépés igényét teremti meg, ilyen közelről és az őket körülvevő nézők közé „beágyazva”, ugyanis még egyik korábbi előadásban sem játszottak. A büfében felállított székeken, az elegáns kanapékon, de még a bárpulton is zajlanak a jelenetek, a diákok a legtöbb esetben szorosan az előadók mellett foglalnak helyet. A hat fiatal művész, úgy tűnik, megtalálta a helyét a feladatban, s legtöbbször a kis csoportok moderálásában is hatékonyan tudnak közreműködni. 

Találó rendezői ötlet, hogy az utolsó jelenet előtt a nézők dönthetnek az egyes párok sorsáról, a színészek pedig ezek alapján játszanak, így tovább erősítik az interaktivitást. 

A szokatlan helyszín természetesen néhány kihívást is von maga után, a hátsó sorokból, a játszóktól távolabb ülők a terem akusztikája és a párbeszédek intim jellege okán némileg nehezebben hallhatnak egy-egy mondatot, hasonlóképp a látási viszonyok esetében is időnként úgy kell kikandikálni a többiek háta mögül. Ez azonban a formabontó ötlet lényegéhez is kapcsolódik, s a varázsát is fokozza a látottakat, hiszen a diákok így a helyzetek valóságosságát ténylegesen testközelből tapasztalhatják meg. 

A jelenetek és az őket követő beszélgetések a foglalkozás idő- és létszámkorlátaiból fakadóan nem tudják a megjelenített problémák mélységeit minden aspektusból feltárni, ugyanakkor ez további lehetőséget, sőt feladatot is kínál a diákokkal érkező pedagógusok számára: a látottakat érdemes az osztályokkal a színház falain kívül is átbeszélni, a felvázolt kérdéseket bővebben megvitatni. 

Míg az előző évadokban színpadi produkciók során szólította meg a fiatalokat a Pécsi Nemzeti Színház Tóth Zoltán drámapedagógus rendezésében, addig idén egy még inkább újító, a középiskolások számára talán még érdekesebb, szokatlan és ötletes megközelítéssel rukkoltak elő, amely láthatóan képes magával ragadni és közös gondolkodásra indítani az ifjú közönséget. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában