Hírek

2008.10.30. 06:08

Szemfülesnek kell lenni

Nem győzi kapkodni az ember a fejét, hogy a válság hatására éppen mi változott a számtalan banki ajánlat közepette. Bár a jogszabály szerint tizenöt nappal a módosítás előtt írásban kell értesíteni az ügyfeleket, nem árt résen lenni.

Hampl Márta

[caption id="" align="alignleft" width="465"] Nehéz dolga van az embereknek, hiszen rendkívül széles a bankok kínálata, amiből választaniuk kell - fotó: Darnay Katalin
[/caption]Ügyfél legyen a talpán, aki a pénzügyi válság idején ki tud igazodni a pénzintézetek szinte napról napra változó ajánlatainak rengetegében. A nehézségek következményeként ugyanis módosulnak többek között a hitelezés kondíciói, és természetesen teljesen új ajánlatok is felüthetik a fejüket a piacon. Ebben a helyzetben különösen fontos, hogy a különböző pénzintézetek ügyfelei ne pusztán a hirdetések, illetve a reklámok alapján bólintsanak rá egy-egy ajánlatra.

„Nehéz dolga van az embereknek, hiszen rendkívül széles a bankok kínálata, amiből választaniuk kell. Mindenképpen érdemes így a lehető legtöbb ajánlatot átböngészni és egymás mellé rakni, mielőtt elköteleznénk magunkat egy banki termék mellett” – mondta el érdeklődésünkre Binder István. A Pénzügyi Szervezet Állami Felügyeletének (PSZÁF) szóvivője szerint a hiteleknél mindig a THM – teljes hiteldíj mutató – legyen a legfontosabb szempont, hiszen ebből derül ki, hogy az adott hitel felvétele után az adósnak egy év alatt a tőkén túl milyen hiteldíjat kell visszafizetnie. A szóvivő szerint az ügyfelek szempontjából még célszerűbb lenne, ha az akciós THM mellett azt a mutatószámot is fel kell tüntetnie a bankoknak, amely a kedvezményes időszak előtt, illetve után érvényes. De ezt jelenleg még nem kötelező megtenniük.

Az ajánlatok sűrűjében, többnapos utánajárás helyett érdemesebb inkább a pénzügyi felügyelet honlapján igénybe venni az ingyenes hitelkalkulátor szolgáltatását, amelynek segítségével sokszor olyan tudnivalók is egyből a szemünk elé kerülhetnek – például, hogy milyen havi törlesztőrészlettel jár azadott hitel, mekkora hiteldíjat kell összességében kifizetni a hitelintézeteknek, vagy hogy a visszafizetendő részleteken belül mekkora tőke- és a kamattörlesztés – amelyet a bankok sokszor csak az apró betűs részben említenek meg.

Azoknak az ügyfeleknek sem árt azonban résen lenni, akiknek már él a hitele. Az utólagos változtatásokról ugyanis a jogszabályok szerint 15 nappal a módosítás előtt, írásban kell értesíteni az ügyfeleket – tudtuk meg Vasas Évától, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szakértőjétől. Ez azonban nem feltétlenül jelenti a levélformátumot, hiszen a szabályok szerint elég, ha a bankok hirdetőplakátokon, vagy az ügyféltérben kihelyezett prospektusokon keresztül értesítik az ügyfeleket. Így például az sem árt, ha néha néha befáradunk körülnézni a bankfiókba. Annak ellenére, hogy hallani olyan fogyasztói panaszokat, hogy az ügyfélszolgálatokon nem mindig lehet megfelelő tájékoztatást kapni a munkatársaktól.

Súlyos banki milliók bánják a mézesmadzagot

A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt hónapokban több bankot is megbüntetett, mert nem tájékoztatták megfelelően ügyfeleiket az ajánlataikról. Tavaly 80 millió forintos bírságot kapott a Raiffeisen Bank, mert a Rugalmas Lakáshitel terméket népszerűsítő hirdetései azt közvetítették a fogyasztó felé, hogy a teljes futamidőre maga választhatja meg a havi törlesztőrészletének mértékét. A reklámból azonban nem derültek ki a kecsegtető ajánlat korlátai, és a feltüntetett THM sem volt elérhető valójában. A CIB Bankra, az MKB Bankra és az Erste Bankra 90, 10, illetve 4 millió forint bírságot szabott ki a hivatal, ugyancsak a megtévesztő lakáshitel-hirdetések miatt. A közelmúlt bírság-ranglistáját azonban kétség kívül az OTP Bank vezeti a maga 200 milliós büntetésével. Ezt a bank azzal "érdemelte" ki a GVH szerint, hogy nem tájékoztatták megfelelően ügyfeleiket arról, hogy milyen feltételekkel használhatják kamatmentesen hitelkártyájukat.

Ezek is érdekelhetik