Közélet

2010.01.28. 07:21

Új vasút építését javasolják

Egy régi-új terv megvalósítást javasolja a régiós közlekedésszervezési iroda: Mohács és Palotabozsok között építenének vasútvonalat, így kapcsolva be a térséget az országos és nemzetközi forgalomba.

Máté Balázs

Amint az ismert, az elmúlt hónapok során ismét felvetődött a Villány és Mohács közötti vasúti személyszállítás felszámolása, a vonal azonban végül megmenekült. Ezúttal viszont nem a közösségi közlekedés további karcsúsításáról, hanem ellenkezőleg, a térség vasúti közlekedésének reformját szolgáló elképzelésről érkezett hír.

Szekó József, Mohács polgármestere arról tájékoztatta lapunkat, a közelmúltban kapta kézhez a közlekedési szaktárca egyik kutatóbázisa, a Dél-Dunántúli Közlekedésszervezési Iroda javaslatát, amelynek megvalósításával a város bekerülhetne az országos és a nemzetközi vasúti hálózat vérkeringésébe is.

Az elképzelés kulcsa, hogy közvetlen vasúti összeköttetést teremtenének Bátaszék, és Mohács között. (A vonalat az ötvenes években egyszer már elkezdték építeni, végül azonban nem fejezték be, később pedig az elkészült részeket is elbontották.) A pálya nyomvonala nem a Duna vonala mellett vezetne: a javaslat szerint új vonalszakaszt építenének Mohács és Palotabozsok között, utóbbi településtől Bátaszékig viszont a már felhagyott, de még meglévő sínpárt újítanák fel. Ezzel Mohács új vasúti kijáratot kapna mind a főváros, mind pedig az alföldi városok irányába. A koncepció azzal is számol, hogy ezzel valódi szállítási csomóponttá válhatna a Duna-parti város, hiszen Budapestről a település érintésével is közlekedhetnének vonatok Bosznia-Hercegovina, valamint Horvátország irányába – ez a mohácsi határkikötő léte miatt sem utolsó szempont.

– Nagyon jónak tartom az elképzelést – jelentette ki Szekó József. – Lehetőségeim szerint lobbizni fogok a megvalósításáért. Ugyan a tavasszal megalakuló új kormánytól sem lehet azt várni, hogy azonnal hozzáfog a terv megvalósításához, azonban remélem, hogy belátható időn belül sor kerülhet erre – tette hozzá.

Közvetlenül járhatnának a városközi vonatok

A terv kivitelezéséhez tizenöt kilométeres vasúti pályát kellene megépíteni, és kilenc kilométernyit felújítani. A vonatok száz kilométeres sebességgel haladhatnának. Az elképzelés megvalósítása – becsült adatok alapján – harminc–ötvenmilliárd forintba kerülhet. Összehasonlításul: ennyibe került az M6-os autópálya M0–Érdi tető közötti 8,3 kilométeres szakasza. A pénz jelentős része uniós forrásokból is előteremthető, mivel a közösség támogatja a vasúti közlekedés fejlesztését.

A javaslat készítői szerint a terv kivitelezését követően a Dél-Dunántúlon is megvalósítható lenne az Alföldön már jól vizsgázott „kör-IC” forgalom. Ennek lényege, hogy a régióban kört leíró városközi vonatok haladhatnának, közvetlen utazási lehetőséget kínálva a fővárosba, a meglévők mellett többek között villányi, bátaszéki, szekszárdi megállókkal. A Dél-dunántúli kör-IC az érintett kistérségek népessége alapján több, mint félmillió ember számára válna elérhetővé.

A javaslat készítői szerint a terv kivitelezését követően a Dél-Dunántúlon is megvalósítható lenne az Alföldön már jól vizsgázott „kör-IC” forgalom. Ennek lényege, hogy a régióban kört leíró városközi vonatok haladhatnának, közvetlen utazási lehetőséget kínálva a fővárosba, a meglévők mellett többek között villányi, bátaszéki, szekszárdi megállókkal. A Dél-dunántúli kör-IC az érintett kistérségek népessége alapján több, mint félmillió ember számára válna elérhetővé. -->

Ezek is érdekelhetik