Közélet

2010.08.22. 14:17

Nem csodabicikli, de fel van találva

Az emberi testhez a legjobban igazodó, kényelmes és hatékony - ilyennek tervezte különleges kerékpárját a pécsi feltaláló.

B. A.

Nincs olyan út igazán, amikor ne állítanák meg Domino Sándort, ha nyeregbe pattan - főként gyermekek, fiatalok, de az idősebb korosztály tagjai közül is sokan. Habár azt is csodálhatnák, hogy a láthatóan jó egészségnek örvendő 69 éves úr milyen jó kondival hajtja a biciklit, mégsem emiatt, vagy nem elsősorban emiatt szállíttatják le a kerékpárról némi időre.

A jármű maga az, ami felkelti sokak figyelmét, és nemhiába. A pécsi feltaláló ugyanis azon dolgozik évek óta, hogy megtalálja a legmegfelelőbb kerékpárformát, pontosabban vázat az emberi test számára, ami nemcsak kellemessé és kényelmessé teheti a biciklizést, de ha úgy adódik, az erőátvitel terén se mondjon csődöt, s ne csak egyenes úton, de dombon felfelé is használható legyen. Mára megtalálta, illetve feltalálta.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Az amatőröknek szánt kétkerekű 50 ezer forintból kijöhetne
[/caption]

– A végső verziót és a pontos tervet sajnos nem láthatják egyelőre a szabadalom miatt, a lényegről azonban mindent elmondhatok ma is – tér a lényegre érkezésünkkor Domino Sándor.

A 69 éves pécsi feltaláló a 90-es évek elejéig nyomdásztechnikus volt. Mint mondja, már akkor, és ott is sok újításon dolgozott szakmájához kapcsolódóan. Az ellentmondások 18-19 éves kora óta tettre késztetik, amolyan igazi feltaláló azonban csak nyugdíjaséveitől kezdve lett, vall magáról.

Első szabadalma egy önvizező seprű volt, amit egy önjáró madáretető követett, aztán kezdett kerékpárokon elmélkedni. Pedig első biciklijét 50 éves korában kapta, nem sokkal azt követően, hogy még aktív dolgozóként leállt a szíve, és pészmékert kapott. Akkor választania kellett: ha fontos az egészsége, sportol. Így kezdett kerékpározni, ma pedig gyógyszereket sem szed.

Találmányának lényege, hogy a bicaj nyerge a szokásos ívvel rendelkezzen, de ne legyen oly vékony, mint a megszokott, és hogy az első kerék kisebb legyen a hátsónál. Aztán az ülés alacsonyabb állású legyen, hogy leérjen a láb megálláskor, és a támlának dőlve nyújtott lábbal lehessen tekerni. Fontos, hogy hátra, és ne előrefelé dőljünk. Mindezekkel elkerülhető a biciklizés miatt esetlegesen kialakuló impotencia, magyarázza a feltaláló. A váz mellett a rugózás fontos még – erről azonban nem beszélhet.

Álma, hogy valaki egy kis összeszerelő üzemet alakítson e találmányára alapozva Baranyában. Az amatőröknek szánt kétkerekű 50 ezer forintból kijöhetne.

Ezek is érdekelhetik