2015.04.02. 16:52
Böszörményi István szobrász „kib…tt” hét pontja
Az otthona előtt egy Liberty robogó áll. A környék, ahol él, és a lakásbelső is minden szegletében a szabadságról árulkodik. A pécsi Weöres Sándor-szobrot „lisztfelhővel leleplező” Böszörményi István a művészetben is öntörvényű szabadságpártoló: kőkemény közleményben fogalmazta meg, hogy addig nem készít Pécsnek köztéri munkát, amíg hét feltételét nem teljesítik.
– Van azért néhány hagyományos szobor a városban. Mi az, ami ennyire kiverte a biztosítékot a Weöres-szobor kapcsán?
– Kligl Sándor szobra aggasztóan gyenge minőségű. Olyan szoborról van szó, mely nem méltó Weöres Sándorhoz, olyan szobor, mely arcul csapja a pécsi szobrászati hagyományokat, megalázza a pécsi művészeket. Olyan szobor, melynek finanszírozása számomra erősen korrupciógyanús. Mindez olyan hatalmi erőpolitikából valósul meg, melynek szálai a legmagasabb kormányzati körökig vezetnek.
– Hétpontos kiáltványban fogalmazta meg, hogy mikor hajlandó a jövőben a városnak szobrot készíteni. Hangzatos összeállítás, de nem önmagát írja le ezzel az akcióval?
– Egy levélről van szó, melyben Lengyel Péter dékánhelyettessel ismertettem egy szobrom felállításának a feltételeit. A levelet elküldtem az ügyben érintetteknek, és egy jegyzetben nyilvánosságra hoztam. A levélre Lengyel Pétertől korrekt választ kaptam, döntésemet tiszteletben tartják. Innentől kezdve a levél üzenete már nem a PTE Művészeti Karnak szól, hanem Pécs város vezetésének. A feltételek kétségtelenül hangzatosak, ám megfontolásuk nélkül esélyét sem látom, hogy a valaha virágzó pécsi művészet életben maradjon. Megjegyzem, minden önkorlátozás kellemetlen. A köztéri szoborállítás ugyanakkor nem azonos a kiállítással. Kiállítani továbbra is fogok, akár köztéren is. De potyaszobrot többé nem kap tőlem a város.
– Mi lesz a többi pécsi köztéri alkotásával?
– Meglévő szobraim maradnak, ahol eddig voltak. Hat szobrom áll Pécs belvárosában, melyek a városnak egyetlen fillérjébe sem kerültek. Alapítványi, művésztelepi, egyetemi, illetve pályázati forrásból lettek megvalósítva.
– Az Ön művei sem aratnak mindig osztatlan sikert. Gondolok itt a festménysorozatára, mely akasztott nőket, öngyilkosokat ábrázol.
– Nem törekszem osztatlan sikerre. Az öngyilkos sorozatom közös eleme, hogy szokatlan módon, szokatlan eszközökkel nyúlok a témához. Az életnagyságú rajzok finom vonalhálózata, a festmények élénk színhasználata szándékosan különbözik a téma hivatalosan elfogadott megjelenítésétől. Ez akár fájdalmat is okozhat. Ezek a művek szélsőségesen szabadságpártiak, megszületésük, bemutatásuk célja nem a közízlés kiszolgálása, ezért nem hasonlítanám a vitatott Kligl Sándor-szoborhoz.
– Nem marad magára ebben a küzdelemben?
– Nagyon sokan állnak mellettem, ezúton is köszönöm a lelkesítéseket, a támogatásokat, az ismeretlenektől kapott pacsikat. Megható összefogást tapasztaltam a bírósági tárgyalásomon, ahol annyi szimpátiatüntető jött össze, hogy nagyobb terembe kellett vinni a tárgyalást. A lisztszóró akciónak a hatása minden előzetes elképzelést felülmúlt, Kligl szoborügyeinek országos visszhangja lett. Más kérdés, hogy olyan időket élünk, amikor ennek ellenére sem történik semmi. A hétpontos pimasz szövegem, és a városnak szánt, szándékosan bántó jelzős szerkezet erre kíván emlékeztetni.
Pécsi munkák és az új feltételek
Az 50 esztendős Böszörményi István a PTE Művészeti Karán végzett, pécsi köztéri művei a Damjanich utcában, az Aradi Vértanúk útján, a várfalsétányon, a lakatfal mellett térplasztikaként és a Gyermekklinikán láthatók. Számos önálló tárlata volt már Pécsett és szülővárosában, Szentesen.
A művész most megfogalmazott hét pontja így szól:
„Nem állítok szobrot, és nem járulok hozzá egyetlen szobrom felállításához sem Pécs város területén,
amíg: Papírom van arról, hogy garázda vagyok, és azt jogerős bírói döntés nem vonja vissza,
amíg: Kligl Sándor szobra ott áll Pécs belvárosában,
amíg: Nem indul eljárás a Kligl-zsűri jegyzőkönyvek meghamisítói ellen,
amíg: Nem vizsgálják ki, hogy Kligl szobormegbízásaiban van-e korrupciós szál, és nem vonják felelősségre az érintetteket,
amíg: Az utolsó fillérig nem szerzik vissza a Weöres Sándor-szoborra kiadott közpénzeket,
amíg: Páva Zsolt, saját zsebből nem fizeti vissza, a Leonardo-remake kiállítás deficitjét,
amíg: Az így visszaszerzett pénzeket maradéktalanul, új modern művek létrehozására nem fordítják.
Addig senki se gondolja, hogy ebben a KIB...TT VÁROSBAN egyetlen szobromat is felállítom!”