Életmód

2010.08.18. 07:42

Meddig tart a nyaralás stresszoldó hatása?

Nyakunkon a szeptember, amikor újra beindul a hajtás. Kicsit olyan ez, mint egy második újév: felfrissülve, új célokkal, kemény elhatározásokkal vágunk neki az év hátralevő részének. Néha túl kemény elhatározásokkal…

NANA.HU

Nyáron, amikor kicsit lazábbak a dolgok, több energiánk van a céljainkon és a változtatni valókon gondolni. Ilyenkor könnyebb eldönteni, hogy „most aztán…” – mit is? Gyakran túl magas elvárásokat támasztunk magunkkal szemben, csak hogy aztán belássuk: nem, ez sem sikerült.

Ha feszengtél a fürdőruhádban, biztosan eldöntötted, hogy jövő nyárra márpedig… Heidi Klum formába hozod magad? És ha teljesen más a testalkatod? Vagy a nyári fagyizós-nassolós időszakkal leszámolva elhatároztad, hogy mostantól csak és kizárólag egészségesen táplálkozol – nemcsak te, hanem az egész családod? És a munka mellett hogy oldod meg mindezt? Vagy ott vannak a munkahelyi elhatározásaid, a lakás felújítása, az új vállalkozás… Rengeteg dolgot akarunk egyszerre, és mindenben szeretnénk a maximumot nyújtani.


Az eredmény pedig egy túlhajszolt, kiégett, állandó kudarc-élménnyel rendelkező valaki lesz, akire ráköszönsz, amikor meglátod a tükörben, mert fel sem ismered. A kiválóságra való törekvés egy egészséges és jó dolog. Ugyanakkor a tökéletességre való törekvés, vagy az, amikor elérhetetlen célokat tűzünk ki magunk elé, már kifejezetten nem jó. Negatív hatással van ránk fizikailag és lelkileg egyaránt.

Adunk néhány tanácsot ahhoz, hogyan hozd ki magadból a legtöbbet, miközben megtartod az egészséges egyensúlyt a célok és a lelki békéd között – legalább te ne stresszeld saját magad.


1. Keress pozitív támogatókat!

Az úgynevezett perfekcionistákkal pont az a baj, hogy azt hiszik, mások azt várják el tőlük, hogy tökéletesek legyenek. Mivel ez lehetetlen, sokan visszahúzódnak a barátaiktól vagy a társasági élettől, hiszen mindig van mit tenni, amivel még jobbak és még jobbak lehetünk… Pedig a környezet támogatása nagyon sokat jelent.

Ha rájövünk, hogy mennyire szeretnek bennünket, akár tökéletesek vagyunk, akár nem, az elégedettséggel és boldogsággal tölti el az embert. Ez pedig csökkenti a stresszt, és segít rávezetni az embert: nem a legújabb projekt hibátlan kivitelezése, vagy a címlaplány-megjelenés az igazán fontos az életben. Vedd körül magad olyan emberekkel, akik nem kritizálnak, nem elégedetlenek veled, hanem támogatnak, megértőek, és pozitívan állnak az élethez.

2. Legyen időd magadra!

Ezt annyiszor hallhatjuk, mégis nehéz megfogadni. Mintha az valami bűn lenne, hogy a kedvenc időtöltéseinkre, a kikapcsolódásra vagy a pihenésre is szánunk értékes időnkből. Elvégre ott a család, a munka, a háztartás, sosincs vége a tennivalóknak… Pedig mindenkinek huszonnégy órából áll a nap, és mindig arra van idő, amire szánjuk.

Sokan úgy gondolják, hogy a magunkra szánt idő önzés. Ez a lehető legtávolabb áll az igazságtól, ugyanis a magunkra szánt idő az eszköz ahhoz, hogy azután még többet tehessünk. Senkinek nem leszel hasznára, ha teljesen kimeríted magad, és végül kevesebbet fogsz elérni, mintha kipihent és kiegyensúlyozott lennél. A magadra szánt idő nem lehetőség, hanem kötelező program.

Semmi baj nincs azzal, ha rengeteget dolgozol, mert lelkesít a dolog. De a lelkesedés előbb-utóbb fásultságba csap át, és ezt meg kell előzni. Legyen minden egyes nap valami, amit csak magadért teszel. Egy jó kocogás, egy manikűr, egy kellemes könyv vagy film, egy kis idő az álmodozásra, a kreatív dolgokra, vagy akár egy fél óra csendes meditáció a kádban, mécsesek között is csodákat tesz. Szeresd magad annyira, mint a többi embert, akikért nap mint nap rengeteg dolgot megteszel. És ha nincs kedved ilyesmihez, az már biztos jele annak, hogy nagy szükséged van rá. Írj egy listát a kedvenc tevékenységeidről, amikor jókedvedben vagy, és vedd elő minden nap: ma melyiket választod?

3. Állíts fel fontossági sorrendet!

A tökéletességre törekvő emberek legnagyobb hibája, hogy mindig többet akarnak elvégezni, mint amennyit lehetséges egy nap. Erre nagyon jó megoldás, ha minden este összeírod a másnapi tennivalókat, és becsülettel végiggondolod, mi fér bele a napodba. Ha látod, hogy mindössze a fele annak, amit el kéne végezned, ne pánikolj, és ne gondold, hogy majd csak megoldod valahogy. Nézd meg, mik az abszolút elengedhetetlen pontok a listán, és vedd azokat előre. (Ezek közé tartozik a magadra szánt idő is, ahogy feljebb említettük.)

Tisztában kell lenned magaddal annyira, hogy tudd, hogyan működsz, hogyan végzed a feladatokat. Ha tudod, hogy túlságosan ügyelsz a részletekre, valószínűleg ezen kell változtatnod: kilencven százalékosra megcsinálni valamit feleannyi időbe telik, mint száz százalékosra. És tudod, mit? A legtöbb ember még kilencven százalékosra sem csinálja meg, úgyhogy nem te leszel a rossz kislány, nyugi.

Ha tudod, hogy hajlamos vagy egyszerre több mindenbe belefogni, akkor ezen kell változtatni: vedd előre azokat a feladatokat, amikhez minden a rendelkezésedre áll, és aztán csináld meg elejétől a végéig. Ezzel egyrészt rengeteg időt nyersz, másrészt sokkal jobban tudsz összpontosítani. Ne aggódj azon menet közben, mi lesz a többi feladattal. Talán megrázó a hír, de nem fog megállni a világ, ha nem csinálod meg őket. Persze ettől még megcsinálhatod, a lényeg csak az, hogy ne stresszeld magad agyon rajta.

És ne feledd: nem kell tökéletesnek lenned minden fronton egyszerre. Olyat senki sem tud. Mindig lesz valaki, akinek nem fog tetszeni, amit és ahogy csinálsz, úgyhogy ne is akarj mások elvárásainak megfelelni. Egyszerűsíts. A gyerekeket megetetni: elengedhetetlen. Addig sikálni a fürdőszobát, míg a vécékagyló jobban fénylik, mint Paris Hilton körömlakkja: teljességgel sokadrangú. Ne gyötörd magad minden egyes apró részlettel. Döntsd el, mi az, ami igazán fontos, és élvezd az életed. A boldogságot nem lehet delegálni, minden mást igen.

NANA.HU -->

Ezek is érdekelhetik