2007.12.19. 14:12
Rövidesen chipkártyával utazhatunk a buszokon
Az új év első felében a Pannon Volán elővételi pénztáraiban a hagyományos bérletszelvény-kiadást felváltja egy korszerű jegy- és bérletkiadó rendszer.
Mind a húsz magyar gyártmányú Credo típusú elővárosi autóbusz szolgálatba állt a Pannon Volánnál. A darabonként 31 millió forintba kerülő járművek megvásárlásához szükséges forrást a cég saját erőből, illetőleg a tulajdonos ÁPV Zrt. alaptőke-emeléséből teremtette elő – jelentette be Balázs Dezső vezérigazgató. A Volán így 330 járművel teljesít szolgálatot. Az új buszok bevonása ellenére továbbra is a járműpark magas, 14,2 éves átlagéletkora, illetőleg a személyautó-állomány növekedése miatt csökkenő utasszám jelenti a legnagyobb kihívást a cég számára.
Az új év első felében a Pannon Volán elővételi pénztáraiban a hagyományos bérletszelvény-kiadást felváltja egy korszerű jegy- és bérletkiadó rendszer. Az új kezdeményezés első lépcsője a chipkártyás jegy- és bérletrendszer kiépítésének. Utóbbi megvalósulásával otthon a számítógépről vagy a bankautomatákról tölthetik fel az utazók chipkártyáikat. A Volán 2008-ban megkezdi fedélzeti jegykiadó gépeinek cseréjét is.
A Pannon Volán Zrt. szakmai stábját kérte fel a települési és iskolabuszok menetrendbe állításával, a vállalkozásban ellátott járatok indításával működő új tömegközlekedési modell kidolgozására a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
A cég felmérése szerint a megye településeinek, kistérségeinek tulajdonában 143 iskola-, illetőleg közösségi busz működik. Ezek a kis buszok és a Volán járatai gyakran egymással párhuzamosan közlekednek.
A párhuzamosság megszüntetése kézenfekvő megoldás lehetne az új rendszer kialakításához. Ennek módja, hogy az iskolabuszok ne menjenek el a körzetközpontokig, hanem csak a Volán legközelebbi főút melletti megállójáig szállítsák utasaikat. Ebben az esetben a Pannon Volán járatai nem térnének le, így a buszok lényegesen hamarabb megtennék az utat a két körzetközpont között – vázolta a kezdeményezés lényegét Micskey Tibor, a társaság termelési igazgatója.
A Pécs–Újpetre vonalon közlekedő busznak például 12,5 kilométeres kitérője is van, aminek kimaradásával – a kisbuszok bekapcsolásával – akár 25 percet rövidülhet a törzsvonalon közlekedő autóbusz menetideje.
A cég számításai szerint a megtakarítás mértéke éves szinten elérhetné a százmillió forintot is. Ha a településekről nem akarnak utazni, az úgynevezett ráhordó kisbuszoknak nem is kell elindulniuk, a falvakba igyekvő utasokról diszpécserközponton keresztül kapnának értesítést a vezetők.
A modell felállítása és eredményes működtetése azonban számos műszaki, technikai és jogszabályi feltétel megléte. Ilyen például annak a tilalomnak a feloldása, hogy az uniós és állami támogatásból megvásárolt közösségi buszok nem vehetnek részt a tömegközlekedési szolgáltatásban.