Oda kell figyelni

2023.11.28. 17:30

Gyorsan terjed az új csalási módszer

Egy bűnmegelőzéssel kapcsolatos tájékoztatás során a Baranya Vármegyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztály vezetője, Csirke Károly r. őrnagy a telefonos banki csalásokról is beszélt.

Czeczon Enikő

Fotó: Pesti Tamás

 A telefonos banki csalások esetében a csalók nagyon hitelesen és könnyen adják ki magukat banki ügyintézőnek, és hozzájuk hasonlóan még a hívásazonosítót is bemondják, amelyet követően arról tájékoztatják a sértettet, hogy nagy összegű, gyanús tranzakció történt folyószámláján, és érdeklődnek afelől, hogy tényleg kezdeményezték-e ezt a műveletet.

– Ha valóban a megnevezett banknál van a sértettnek számlája, akkor a csaló sürgetővé válik, és elmondja a hívott félnek, hogy ebben az esetben csak akkor tud segíteni, hogyha az ügyfél azonnal bemondja a telefonba a bankkártya és a személyes adatait, hiszen csak ekkor tudja leállítani a tranzakciót

 – szolgált információval Csirke Károly. – Egy korábbi sértettünk rádióban is nyilatkozott egy esetről, amely során közölte a csalóval, hogy ő inkább személyesen keresné fel a bankját. Erre a csalók fel vannak készülve, és ilyenkor igyekeznek meggyőzni a sértettet arról, hogy ha most azonnal cselekszik, akkor le tudják állítani a tranzakciót.

Ilyen esetben az emberen úrrá lesz az ijedség, és csak úgy záporoznak a kérdések rá, hogy ne tudjon gondolkodni, de itt jön az a lényeges mondat, amire a rendőrség munkatársa felhívta a figyelmet: pénzügyekben soha nem kell sietni. Ezt a kijelentést, ha magunkévá tesszük, akkor gyanússá válhatnak az ilyen telefonhívások.

– A Magyar Bankszövetség egyik képviselője egy konferencián kihangsúlyozta azt, hogy a banki alkalmazottak sosem siettetnek senkit, főleg pénzügyekben

 – mondta Csirke Károly.

Ha banki csalás gyanúja merül fel bennünk, akkor egy ilyen hívás után forduljunk bankunkhoz, ahol tájékozódhatunk arról, hogy tényleg ők vették-e fel velünk a kapcsolatot. Ha azt mondják nem, de ekkor mi már megadtuk az adatainkat, akkor a bankunknak van egy stop mechanizmusa, azaz zárolni tudják a számlánkat, és nem megy végbe a tranzakció.

Volt már olyan esetre is példa, hogy a csalók a híváskor elmondták, melyik banktól telefonálnak, de a hívott fél közölte, hogy ennél a banknál nincs számlája. A bűnözők erre is fel vannak készülve, és úgy tájékoztatják a sértettet, hogy azonnal átkapcsolják bankjának egyik ügyintézőjéhez. Ilyen azonban nem lehetséges, mert a bankok nem kapcsolnak át egymáshoz hívásokat. A felkészült szervezet ilyen esetben átadja egy társának a telefont, hogy hihetőbb legyen, hogy tényleg a másik bank egyik ügyintézője van a vonalban.

– Volt olyan sértettünk, aki egy ilyen szituációban úgy reagált, hogy megköszönte a hívásukat, és azt mondta, hogy ez biztosan csalás, és értesíteni fogja a rendőrséget. Ekkor a hívó átváltott agresszív hangnemre, majd lecsapta a telefont. Ez a jobbik eset, hogy a sértettet nem tudta átverni, viszont elég agresszívek tudnak lenni

 – informált minket a rend­őrség munkatársa.

Banki csalás esetén, ha a rend­őrséghez fordulunk, akkor tudnunk kell azt, hogy a hatóságnak megvannak a gyors elérési útvonalai a bankokhoz. A sértett tájékoztatása után értesítik az ügyintézőt, akik zárolni tudják a számlát.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában